Det var jag som kasta

Det var med stor pompa och ståt som Facebook introducerade "Verified Accounts" förra veckan. De som vanligtvis kastar sig över sådana nyhet kastade sig över den och rapporterade om det som om Web 3.0 hade knackat på dörren.

Äntligen kan man nu vara säker på att det verkligen är Arnold Schwarzenegger som berättar om vilka cigarrer som skall rökas och hur man bäst saboterar sitt äktenskap. Eller kan man det?

Nej, självklart inte. Lika lite som vi kan ta reda på vem som laddade hem senaste avsnittet av Heston's Feasts med hjälp av ett I.P. nummer kan vi vara säkra på vem som postar något på webben. Eller vad säger du fru Deng? Eller du fröken Colbert?

Denna fixering av äkta verkar vara något djupt rotat i mänskligheten. Jag vet inte hur många undersökningar jag läst där anställda designers på diverse high-end märken inte kan se skillnad på de äkta produkterna och kopiorna. Lik förbannat så säljer de äkta riktigt riktigt bra.

Personligen tror jag att det har att göra med vår rädsla för att göra fel. Vi människor lägger ner med tid och energi på att inte göra bort oss än på att göra det bästa. Ingen har någonsin fått sparken för att de valde IBM.

Så om vi vet att detta verkligen är den kända Tech-profilen som twittrar då måste det vara OK att jag också tycker att [det senaste buzzwordet] är rätt väg att gå. Personligen tänker jag fortsätta att göra mitt yttersta på att lägga mer vikt vid vad som sägs än vem som säger det.

Av Kristoffer Fredriksson 2014-04-11 07:39:58