Facebook lanserar nytt

Igårkväll svensk tid höll Facebooks CEO Mark Zuckerberg en Keynote på Facebooks årliga utvecklar-konferens F8 i San Francisco. Redan innan konferensen startade snackades det om att det skulle vara största förändringen Facebook gjort på flera år och det viskades om en musiktjänst då Spotifys VD Daniel Ek var inbjuden som en av talarna på keynoten.

Nytt för utvecklarna

 

Det visade sig att Spotify verk, och även det som på förhand kallades Facebook Music, är en första titt på Facebooks utveckling av Graph-protokollet. Istället för att centrera allting kring Likes kommer man nu kunna anpassa integrationen mot Facebook, man tillagar ett recept och man lyssnar på musik. Man styr också mycket mer över hur innehållet visas på Facebook, bl.a. så kan man direkt från nyheten att en kompis lyssnar på en viss låt på Spotify starta denna låt.

Nytt för användarna

Förutom den förändring som genomfördes tidigare i veckan, där "recent news" flyttade ur huvudflödet till en ticker i högerkanten så har man nu tagit ett större grepp i att ändra vart saker hamnar. Den kontinuerliga uppdateringen av likes, lyssnande m.m. hamnar nu till en början enbart i realtids-tickern och hamnar först i folks "Top news"-feed när det anses vara en väsentlig aktivitet. Detta kan t.ex. vara att personen lyssnat på X antal låtar, snarare då än en som är det som behövs i realtids-tickern, eller att det blir en diskussion på en handling som medför att det ökar i social ranking.

De lanserade också en redefinition av profil-sidan. Istället för enbart en informationssida med ens senaste uppdateringar ska man här nu kunna läsa om hela användarens liv. Profil-sidan blir alltså omgjord till en timeline. Här hamnar såklart dina senaste interageringar med Facebook men med vissa större skillnader. Applikationer har möjlighet att skapa mer användbara och anpassade boxar än tidigare och du kan scrolla igenom hela ditt liv ner till födseln, ja Facebook vill faktiskt att du ska fylla på med saker som hände även innan du blev medlem.

Denna nya timeline rullas ut till användare framöver men är redan nu tillgänglig om man är utvecklare.

Analys

Att Facebook väljer att utöka integrering från tredjepart har länge kännts självklart. Man gillar inte allt man lyssnar på, man gillar inte allt man tillagar. Ändå vill ju såklart Facebook få in denna data. Största problemet som uppmärksammats redan nu är problematiken att filtrera i detta då det i huvudsak tycker upp i realtidsflödet. Det rullar på väldigt snabbt när alla ens vänner sitter och spottar ut varje låtlyssning till Facebook och det lär bara öka när antalet applikationer ökar.

Likaså väljer Facebook såklart att implementera timeline för de vill ha information om dig som de aldrig skulle få i den gamla versionen. De vill ha information om saker som hänt och inte bara saker som händer. De vill veta mer om dig.

Det slutliga slutliga resultatet av detta är att fler kommer spendera mer tid på Facebook (vilket ger mer exponering av både reklam och företag som lyckas med sin integrering) samt att väldigt mycket fokus läggs på det som kommer in från externa sajter och inte skapas på Facebook.

Av Erik Johansson 2014-04-10 14:13:29