Photo credit:

Använd Google Tag Manager för att få koll på utlänkar

Med hjälp av Google Analytics och Google Tag Manager är det möjligt att få en bra överblick av vad besökare gör på din webbplats.

Det är däremot inte helt enkelt då det är många saker som måste på plats, men när det väl är gjort så är det definitivt värt det.

Jag har brutit ner processen i tre steg och för enkelhets skull kommer jag att börja referera till Google Analytics som GA och Google Tag manager som GTM allt oftare (kanske inte i rubriker pga SEO).

Steg två är det tveklöst mest pilliga, se till att du har en stor kopp kaffe inom räckhåll och avsätt en timme för det.

Ett. Se till att du har Google Tag Manager och Google Analytics på din webbplats Två. Skapa en tag i Google Tag Manager ihop med en Trigger Tre. Se resultatet av tagen i analytics

Se till att du har Google Tag Manager och Google Analytics på din webbplats.

Det här vet du antagligen redan, men om du känner dig osäker så kan du öppna Chrome och sen installera Tag Assistant extenion och surfa in på din sida med det påslaget. Du kommer få nytta av den extensionen (jag ber om ursäkt för sveneglskan) senare så det är lika bra att du installerar den oavsett om du vet att du har GA och GTM eller inte.

Skapa en tag i Google Tag Manager ihop med en Trigger

Målet med detta steget är att skapa ett Event som går att följa inne i GA.

Du behöver inte vara orolig för att göra fel eftersom ingenting du gör påverkar din webbplats innan du har klickat på SUBMIT och sedan följt ett par steg där. Du kan vara helt lugn med andra ord, detta kommer att gå bra.

  1. Gå till https://tagmanager.google.com/ och klicka på Tags och sen den stora röda NEW knappen. 


  2. Ge din tag ett så beskrivande namn som möjligt. Detta namnet kommer bara att synas inne i GTM så du kan verkligen ta i. Min heter “GA - Event - Outbound Link Click” vilket såhär i efterhand kanske var lite väl beskrivande. Hitta något som passar dig. Det går alltid att döpa om det senare.


  3. Nu blir det lite pilligt men när detta steget är över så är det värsta gjort.


    1. Klicka på Tag Configuration panelen.

    2. Välj tag typen Google Analytics – Universal Analytics

    3. Välj Track Type Event

    4. Skriv Outbound link click i Categoryfältet

    5. Klicka på LEGO biten med ett plus bredvid Actionfältet och välj Click URL
    6. Klicka på samma ikon bredvid Labelfältet och välj Page Path
  4. En sista pillig grej bara, sen blir det lättare. Du skall skapa en variabel som kommer att innehålla ditt GA Tracking ID. Har du redan gjort detta kan du välja den variablen i steg a här under och hoppa till steg 5 i listan.


    1. Ta reda på ditt GA Tracking ID genom att surfa in på din webbplats med Tag Assistant extension aktiverat. Klicka på Tag Assistant ikonen och ditt GA Tracking ID är listat under rubriken Google Analytics. Det börjar på UA och har sen en serie siffror. 

    2. Kopiera koden.

    3. Klicka på dropdown menyn under Google Analytics Settings och välj New Variable…
    4. Döp din variabel i fältet uppe i toppen av sidan till något i stil med GA Tracking ID plus namnet på den webbplats det gäller för. Det underlättar ifall du har flera olika domäner att hålla koll på.

    5. Klistra in det Tracking ID du kopierade tidigare och klicka på Save
    6. När du väl är tillbaka på Tag Configuration sidan väljer du din nyskapade variabel under Google Analytics settings
  5. Avslutningsvis så bör du se till att din tag anonymiserar dina besökares IP adresser (alternativt informerar du dem om att du kommer samla in en lista på utlänkar de klickar på) för att följa GDPR.


    1. Klicka på Enable overriding settings in this tag kryssrutan.

    2. Fäll ut More settings > Fields to set.

    3. Klicka på + ADD FIELD.

    4. Skriv anonymizeIp i Field Name fältet och true i Value fältet. 

  6. Grattis! Taggen är klar. Nu skall du bara koppla ihop den med en trigger också. Klicka på den stora panelen under Tag Configuration panelen, den som heter Triggering.


    1. Klicka på plusset upp i högra hörnet för att skapa en ny trigger.

    2. Döp den till “Outbound link clicks” i textfältet högst upp på sidan.

    3. Klicka på Trigger Configuration panelen.

    4. Hitta taggen som heter “Clicks - Just Links”.

    5. Klicka på radioknappen som heter Some Link Clicks.

    6. Ställ in följande filter via drop down menyerna som dyker upp Click URL i det första och does not contain i den andra

    7. Fyll i början av din webbplats URL i det tomma fältet till höger. Så i www.24hr.se fallet har jag fyllt i 24hr.se. Detta gör att enbart länkar som leder bort från din webbplats kommer att fyra av eventet. Vilket är hela syftet med denna övningen. 

    8. Klicka på SAVE
    9. Klicka på SAVETag Configuration panelen du kom till efter att ha sparat Trigger Configuration
  7. Bravo! Nu skall vi bara dubbekolla så att allt fungerar. Uppe i toppen av sidan ligger en knapp med texten PREVIEW. Klicka på den och öppna sen din webbplats.


  8. Längst nere i browsern skall det ligga en stor panel med Google Tag Manager loggan. Om du skrollar i den bör du se din nyskapade tagg under rubriken Tags Not Fired On This Page

  9. Dags att testa den nya taggen. Tänk på att länkar du klickar på måste öppnas i ett nytt fönster, annars förlorar du gtm testpanelen, och det görs genom att hålla inne ctrl på en PC eller cmd på en mac och sen klicka på länken.


  10. Klicka på några interna och några externa länkar och sen på det senaste eventet under Summary listan längst till vänster. Se hur din tag ibland dyker upp under Tags Fired On This Event och ibland inte.


Nu var det klart. Bra jobbat. Det enda som återstår är att klicka på SUBMIT i gtm. Du kommer att bli ombedd att fylla i ett beskrivande namn samt en detaljerad beskrivning av vad du gjort. Jag rekommenderar att lägga lite tid på detta. Tre år från nu sitter någon helt annan person och försöker reda ut vilka taggar som kan tas bort och den personen (kanske är det till och med du) kommer vara ditt nuvarande jag extremt tacksam för allt du skriver.

Kort mellanspel & välbehövlig paus

Innan det är dags att gå vidare till nästa steg är det nödvändigt att ta en paus. Hur lång den är beror helt och hållet på hur mycket trafik du har på din webbplats. Det är inte så kul att försöka se statistik i Google Analytics om det inte varit några besök.

Se resultaten i Google Analytics

Sådärja, nu har det förhoppningsvis varit lite folk och klickat runt på din webbplats, dags att se vart de tar vägen.

  1. Gå in på ditt ga konto

  2. Klicka på BEHAVIOUR > Events > Overview och se om ditt event ligger i listan med Top Events. Om du följde Steg 3d ovan till punkt och pricka så borde det listas under Event Category som Outbound link click
  3. Klicka på dess namn i listan med titeln Event Category

Nu ser du en vy med data för enbart ditt nyskapade event. Ovanför tabellen med hu många gånger det har fyrat av kan du välja en ny Primary Category. Klicka på Event Label för att se på vilka sidor som folk har klickat en utlänk. Klicka på Event Action för att till vilka sidor folk klickar på utlänkar.

Om du känner dig sugen på en extrautmaning så kan jag rekommendera att skapa en tabell som visar både var och vart länkar klickas. Det går att göras.

Näst GA och GTM tutorial kommer antagligen att handla om hur det går till att skapa en dashboard med massa förinställda tabeller och grafer.