Photo credit:

Argument för AdTracking

Inga av dem håller

Det vanligaste argumentet för AdTrackers är att de skall göra det möjligt för oss som är ute på nätet att se relevanta banners. “Ja, så slipper du se reklam för att köpa nya joggingskor långt efter du har köpt ett par!”

Jag har flera problem med det argumentet. Framför allt så hade jag inte förföljts av “Köp produkt X som du nyss tittade på” banners om det inte vore för just AdTracking. Den föreslagna lösningen är, med andra ord, det som orsakat problemet till att börja med.

Men faktum kvarstår, dessa banners fungerar bättre än “vanliga” banners. Det vill säga, reklam som tjatar om något du valt att titta på ger bättre resultat än blind marknadsföring. Det i sin tur innebär att den som vill visa upp annonser som anpassas efter vad du tidigare har tittat på, kan tjäna lite mer för dessa annonser.

Det i sin tur har gett upphov till argumentet att dessa annonser kan hålla liv i nyhetssidor och bloggar som annars inte klarat sig ekonomiskt.

Det här är återigen inget annat än lite flashiga korttrick från dem som håller i pengarna. Innan webben kom så kunde tidningar livnära sig på reklam och annonser trots total avsaknad av information om vem som såg vad eller hur många som såg något.

Återigen hålls roten till problemet (det faktum att spårning gjort det tydligt att läsare inte bryr sig om reklam) upp som lösningen. Jag undrar om inte det smartaste vore att sluta dela med sig av Click Through Rates, impressions och så vidare. Att varje publikation tog hand om sin egen annonsering och sålde annonsplats i 24 timmars-sjok med olika kategorier som förstasida, artikelsida med mer.

Jag har skrivit om det här förr och jag tror att jag komemr att skriva om det igen. Hur vi väljer att finansiera vår webb har stora effekter för hur webben byggs.

Se till exempel hur The Guardian lyckats genom att be om donationer istället för att bygga en betalvägg. Eller hur LOW←TECH MAGAZINE finansieras genom att sälja artiklarna i bokform.

Webb kostar, och skall kosta, men det finns fler lösningar än att ge bort folks data till anonyma annonsnätverk.

Vill jag ha anpassade resultat så går jag till en sökmotor.