Åtta saker du kanske missade under 2020

Året börjar närma sig sitt slut och det har onekligen varit ett som kommer att gå till historien. Mina flöden börjar fyllas på med trendspaningar och de är alla, såklart, färgade av covid19-pandemin. Själv kommer inte skriva särskilt mycket om den. Här kommer istället åtta intressanta saker du kanske missade 2020

Skrivet av
Kristoffer Yi FredrikssonDigital strateg17 dec, 2020

"The Four" blev "The Nine"

2019 publicerade Amy Webb en bok med titeln “The Big Nine How the Tech Titans and Their Thinking Machines Could Warp Humanity”. Den bryter väldigt starkt mot trenden att bara tala om amerikanska företag som drivande på den globala arenan. 2020 blev det allt tydligare hur rätt hon hade. Trumps luftpastej om att stoppa TikTok och WeChat, och nu senast kritiken mot att EUs nya lagförslag inte nämner TikTok är bevis på det.

Racet mot Metaverse är igång

Den som inte har barn som är runt sju och upp vet nog inte vad Roblox är. Vi andra är välbekanta med deras labyrintartade betalningsfunktioner, där verkliga pengar förvandlas till Robux som blir till skojiga virtuella cowboyhattar och gyllene enhörningar. Jag har svårt att tänka mig en starkare säljorganisation än världens alla sju till 12 åringar.

Nu ska de börslanseras och det är inte bara barns fickpengar och födelsedagspengar som kommer att stå för intäkterna i ett spel som för övrigt är gratis, nej, precis som Fortnite har de börjat ordna konserter och andra virtuella jippon. Racet mot the MetaVerse är med andra ord igång, Facebook, Tencent och Roblox har tagit täten. Google sköt sig själv i foten genom att vara för tidiga.

IPOn blev uppskjuten men tro mig, de har en vinnare.

Google Stadia bättre än PS4 & XBOX

Spelet Cyberpunk 2077 var tveklöst årets mest efterlängtade spellansering. Det hade potential att bli förra generationens näst bästa spel (inget kan röra Zelda) men lanseringen har varit skakig. På muskliga PCmaksiner och de senaste konsolerna funkar det bra, men har du en PS4:a eller en sån där vad förra generationens Xbox nu hette, var resultatet en buggig fadäs.

Well, well. Det kommer att patchas och om ett halvår så kommer det vara bättre. Fram till dess kan den som inte vill köpa en ny konsol eller dator vända sig till Google Stadia och köpa spelat för 629 kronor. Fullt spelbart så länge du har möjlighet att koppla en handkontroll till din telefon eller laptop.

Varför spatial audio?

Chansen att någon missade att Apple släppt ett par lyxiga hörlurar är lika liten som att de missade SMSet. Deras spatial audio är så uppenbart ett led i Apples AR satsning. Jag tror inte det blir 2021 men hade inte blivit förvånad om de släpper någon form av AR-glasögon inom tre år.

Machine Learning drar väldigt mycket ström

Timnit Gebru blev uppsagd från Google efter att ha publicerat ett paper om etik och AI, som bland annat slår fast att det krävs väldigt mycket energi för att träna upp de algoritmer Google sedan använder i sina produkter. Detta är oetiskt så till vida att klimatförändringar, som orsakas av koldioxidutsläpp från bland annat serverhallar, drabbar fattiga i långt större utsträckning än rika. Förfarandet kring uppsägningen var så illa hanterad att det eskalerade ända till Sundar Pichai, och är i sig intressant. Men den soppan tror jag att du redan är insatt i. Det du kanske missat är just bekräftandet av energiåtgången för Machine Learning.

Google har ju till skillnad från Amazon gått ut med att deras serverhallar är klimatneutrala, men frågan är om detta även täcker deras TPU’s. Just kostnaden, monetär, energi, och klimat, för machine learning är något jag undrat över ett tag. Jag tror inte vi kommer få svaret 2021.

Apple bygger egen sökmotor

Ett riktigt långskott, men när ett av apples språkrör börjar hålla brandtal för sökmotorer med mindre index än Googles så kan jag inte annat än undra om han inte är ute och krattar manegen för en kommande Apple sökmotor. Kanske köper de helt enkelt upp DuckDuckGo och ger tjänsten ett anständigt namn. Search, gissningsvis.

Dedikerade MacOS applikationer blev mossiga

2020 blev året då jag lämnade Illustrator för Figma som mitt verktyg för att skapa wireframes. En grej som var avgörande för mitt val var att Figma är Web First vilket underlättade inte bara min väg från “Kanske skulle testa något nytt” till “Hmmm… det här är ju fantastiskt” utan framför allt hur jag delar med mig av prototyper till medarbetare, frilansare och, kunder. Se till exempel hur enkelt det är att testa detta spelet som är 100% Figma. En länk, en browser, ett klick, DONE!

2020 var också året då Wireframevertygens nummer ett Sketch fyllde 10 år. Det firade dem med en tjusig bloggpost som var ett tårögt försvarstal till deras val att vara en dedikerad MacOS applikation, med allt vad det innebär av installationsfiler och App Stores.

För 10 år sedan var det ett “Boss Move” att vända ryggen åt Windowsanvändare. Designers är kreativa, och använder därför Mac. Utvecklare kan hålla till godo med utsparade PNGs. Idag får Sketch ägna 1’100+ ord för att förklara varför det fortfarande skulle vara en bra idé.

24HR blev 24 år

Vi brukar ha en internkonferens i slutet av varje år, och förra året höll jag en presentation om 24HRs historia. Då slog det mig att vi skulle fylla 24 2020 och att det kunde vara kul att uppmärksamma, pga 24HR 24 år. Nåväl, på grund av allt annat som hände 2020 glömde jag bort det helt och hållet. Det var inte förrän jag uppdaterade presentationen för ett par veckor sedan som det slog mig att “Ja just det! Skulle ju hålla jippo…”

2020 var året vi flyttade till nya smartare lokaler, gjorde ett par lyckade värvningar, lanserade några av de mest avancerade lösningar vi någonsin byggt, och lärde oss att jobba på distans. Sedan förr året är 24HR till största delen ägt av några av oss som jobbar på huvudkontoret i Malmö, och vi tänker fortsätta att vara en av Sverigest äldsta och mest avancerade digitalbyråer i minst 24 år till.

Stort tack till alla våra kunder och till mina fantastiska medarbetare.