2 min läsning

Mogen marknad

När marknaden är mättad måste tillväxten komma från något annat än nya användare.

Skrivet av
Kristoffer Yi FredrikssonDigital strateg27 sep, 2018

Google vill göra business i Kina, Facebook vill göra business i Kina, Facebook vill ge gratis internet åt folk oavsett vilka konsekvenser det får, Google gör att du automatiskt loggas in i Chrome, Facebook cashar in på sina investeringar så till den milda grad att grundarna hoppar av, Google ändrar reklaminställningen på YouTube.

Allt hänger ihop. Google och Facebook har vuxit så mycket de rimligen kan växa i västvärlden, och ser sig nu girigt om efter nya betesmarker. Apple hanterar samma utmaning på ett ärligare sätt, de erbjuder dyrare telefoner, och bygger på en streamingtjänst.

Vi användare kan förvänta oss mer reklam, mer datainsamling, mer korspollinering mellan tjänster under samma paraply, samtidigt som silofiering kommer öka företag emellan (se Disneys kamp med att roffa åt sig alla kända varumärken till sin egen streamingtjänst). Anställda på Uber och Amazon kan se fram emot kortare raster och mindre i fickan.

Marknaden har mognat, platån är nådd, dags att krama vatten ur stenar. Kosta vad det kosta vill.

Läs mer

Bolag slåss om ensamrätt till streamingrättigheter

Dagens trälar har det nästan lika illa som gårdagens

Som sagt…

... och igen ...

Hur det är att bli uppköpt av Facebook

Som sagt…

Google söker nya marknader

Facebook söker nya marknader

... kosta vad det kosta vill

Google vill ha mer pengar

Som sagt...