STARTOM OSSLEDIGA JOBBPROJEKTAKTUELLTKONTAKTIN ENGLISH
KARRIÄRVAD ÄR EN PAGE BUILDER?HEADLESS CMSPET PROJECTS

Nätverks­effekter och Switching Costs

2021-09-08 - Kristoffer Fredriksson

Alla som är någorlunda intresserade av tjänste- och produktutveckling känner till termen nätverkseffekt. Men är den verkligen så extremt viktig i längden? Nej, det är den inte.

Okej, jag tar det från början, nätverkseffekten är den positiva inverkan en extra användare för med sig till hela tjänsten. Det klassiska exemplet på nätverkseffekt är telefonen. Om bara en person har en telefon är den värdelös, om hela jorden har så blir den oumbärlig.

På samma sätt ökar värdet av Facebook, Tinder, och Blocket, ju fler som använder tjänsterna.Om bara en person lägger upp en dejtingprofil blir det inget ragg. Till exempel.

Så vad är då switching costs och vad har de med detta att göra? Och varför inte kalla dem för flyttkostnad eller bytesböter? Flyttkostnader funkar inte efter som det är ett begrepp som har med flytt från ett boende till ett annat att göra. Bytesböter däremot, kan låta larvigt men det är möjligt att böja utan att det ser ut som rappakalja. Så från och med nu kommer jag kalla switching costs för bytesböter tills ett bättre ord dyker upp.

Vad är då switching costs... förlåt, bytesböter? Jo, det är alla de problem du får om du lämnar till exempel facebook. Plötsligt står du där handfallen, och kan inte ens arrangera en strandutflykt med dina kompisar. Vill du logga in på nån sajt där du tidigare loggade in med fejsan så är det kört. Alla skrattar åt dig för du har inte hängt med i chatten på WhatsApp, sett Schyffert under en handduk vid ett kalkbrott på Öland, och så vidare.

Men tillbaks till telefonexemplet, även om de flesta idag inte ringer med sina telefoner, så vet nog alla att det inte spelar någon som helst roll vilken operatör de väljer, det går finfint att ringa och smsa till ALLA med ett abonnemang. Alla på hela jorden till och med.

Byter du bil kan du fortfarande tanka på närmsta mack, skaffar du medlemskort på en bensinkedja kan du fortfarande tanka på andra, köper du en Crescent så kan du slänga på däck från vilken tillverkare du vill. 

Så tänk en värld där du fortfarande kan messa de som stannat kvar på fejsan, fortfarande kan se deras poster, tacka ja till deras evenemang på facebook, och så vidare. Hade du fortfarande stanant på facebook då? Kanske kanske inte, men du hade i varje fall fått valet.

Det är här folk har börjat argumentera för att regeringar världen över skall gå in och lagstifta. Ta bort bytesböterna från de stora sociala tjänsterna så kan andra bygga tjänster som förhoppningsvis inte har övervakningskapitalism som affärsmodell. Eller som vågar moderera sitt innehåll. Som inte ljuger reflexmässigt varje gång något gått snett.

Nätverkseffekten är viktig i tillväxtfasen, så är det sedan bytesböterna som håller folk kvar i tjänster de vet orsakar kaos och lidande.