2 min läsning

Nu med YouTube

Runt 2015 blev det en smärre hysteri kring Pivot to Video, det vill säga, facebook uppmanade framför allt dagstidningar att överge skrivet material till förmån för video. Med vad som senare har visat sig vara rena lögner utlovades fler visningar, fler klick, och längre engagemang.

Skrivet av
Kristoffer Yi FredrikssonDigital strateg30 aug, 2021
youtube på en gammal tjock-tv med gul bakgrund.

Hur många som förlorade sina jobb för detta, och hur mycket pengar som plöjdes ner, kommer vi aldrig få veta. Men, såhär ett halvt decennium senare så kan vi konstatera att videoformatet är här för att stanna. Kvällstidningarna envisas med att börja streama nyhetsklipp på varenda artikel de publicerar, mijarderna rullar in över framgångsrika YouTubers, och Instagram är så nedlusat med videomaterial att det nya coola är att lansera en instagram klon med fokus på fotografi* Utöver det så är det Zoom, TikTok, SnapChat, och FaceTime som skaffade en webbvy.

Video ÄR det nya svarta.

Så därför hoppar vi med huvudet före rätt in på YouTube. Klicka vidare och se vår tjusiga kanal och därefter kan du läsa om vad vi anser ha lärt oss av detta.

*Jag uppskattar verkligen att de försöker bygga en app med en hållbar affärsmodell, prenumeration i detta fallet. Men, jag uppskattar inte att de använder exklusivitet som marknadsföringsstrategi. Bara för iPhone, väntelista, ingen webb. Detta trots att det i grunden verkar vara en webbapp. I skrivande stund kan jag komma åt Glass medlemmars bilder via Google search, med kommentarer och EXIF data. Det ser snyggt ut. Funkar jättebra i min browser. Kanske hade varit en idé att lansera webben och iPhone appen parallellt?