Spotifys Podcast Fail

Bubblan 2.0 finns nu även på Spotify.

Skrivet av
Kristoffer Yi FredrikssonDigital strateg18 jun, 2019

Vi vill att Bubblan 2.0 ska vara tillgänglig på så många ställen som möjligt. Något som är ganska enkelt med en podcast, se till att den listas på iTunes, förlåt Apple Podcasts heter det numer, och sen kommer varenda poddspelare värd namnet att lista din podd.

Vilket då ger att Spotify inte är en poddspelare värd namnet, för där listas inte poddar bara för att de råkar vara fritt tillgängliga på internet. Nej, på Spotify måste den som vill listas själv gå in och lägga till sin poddcast. Detta antagligen för att det i deras Terms of Agreement antagligen står att de kommer sända massa reklam före din podd och själva stoppa pengarna i fickan.

Och det kan väl vara OK. Pengar måste in på nått sätt, särskilt för den som vill underhålla applikationer för samtliga stora plattformar. Den som nöjer sig med lite tar en engångskostnad, se Pocket Casts. Den som känner sig modig experimenterar med olika modeller, se Overcast den som vill ha mycket pengar gör bäst i att bygga en stor publik, ta ut en månadskostnad och/eller kränga reklam.

Men… Spotify har en lösning som gör dem unikt olämpliga som podcast app, en sidoeffekt av den gamla freemium modellen (som väl aldrig riktigt funkat).

Tanken med freemium var att folk skulle prova en app eller tjänst gratis, sedan gilla den så pass att de började betala för en premium version med lite extra grädde på moset. Problemet var att vääääldigt få brydde sig om grädde på moset. Så istället började folk göra sina tjänster olidliga med hjälp av irriterande reklam och andra dåliga användarupplevelser.

Spotify har, förutom kass casino/bil-reklam, valt att ta fram egen kass repetitiv reklam för sin reklamfria premium version även valt att folk utan premium inte kan spela en särskild låt utan bara höra slumpvisa låtar från ett album. Det här är ett rimligt beslut fattat på solida grunder (så som alla dåliga beslut oftast är) men det får den snudd på komiskt irriterande bieffekten att det inte går att lyssna på ett podcastavsnitt utan att betala för Spotify premium.

Om jag går in på Bubblan 2.0 och ser att vi gjort en podcast om Progressive Web Apps så kan jag inte lyssna på det. För när jag klickar får jag (efter tre värdelösa reklamsnuttar) höra ett helt annat avsnitt av Bubblan 2.0.

Märk väl att detta är innehåll för vilket Spotify inte betalar ett öre, de står inte ens för hosting av ljudfilen. Vad de däremot gör är att sälja reklam kring podden och stoppa pengarna egen ficka. Det jag som podcaster får är information om vilka avsnitt som folk lyssnar på (förutsatt att de lyssnar via Spotify). Med den insikten antar jag att jag sedan borde styra upp mitt innehåll enligt min publiks önskemål så att jag kan bygga en ännu större publik och sen sälja mina egna reklamspottar.

Återigen, förutsatt att folk lyssnar via Spotify. Och eftersom deras gratisläge är så kass vill jag inte rekommendera att folk lyssnar via dem.

Bubblan 2.0 kommer även fortsättningsvis behålla Pocket Casts eller Overcast som rekommenderade poddappar.

Om du trots detta är nyfiken på Bubblan 2.0 i Spotify (du kanske har premiumkonto vilket negerar allt mitt gnäll) så finns vi här