Tre företag som tänker utanför boxen

För inte så länge sedan så skrev jag en post som handlade om att vill man få en viral hit så måste man våga chansa. Jag tänkte att det kunde vara kul att följa upp med företag som faktiskt gör just det, som vågar chansa. Vi kollar vad tre olika företag håller på med och därefter anger vi en högst vetenskaplig och exakt siffra, för deras chanser att lyckas med respektive projekt.

Skrivet av
Kristoffer Yi FredrikssonDigital strateg28 feb, 2022

Kom dock ihåg att bara det faktum att jag skriver om dessa företag och att du läser om det, gör dem alla till vinnare i uppmärksamhets-ekonomin.

Spotify släpper hårdvara

Vad är det för något? Det ser ut som en mobil som enbart kan spela Spotify med en utanpåliggande “ratt” på ovansidan.

Varför? Det känns som att någon har sneglat på den klassiska definitionen av disruptiv teknik och kommit fram till att “det här är en tillräckligt bra grej” som ingen annan har brytt sig om. I detta fallet, en pryl som bara kan spela Spotify, i bilen… jag menar…vem mer gör det?

Jag gillar både inställningen och namnet: Car Thing.

Chans att lyckas? 30%
Jag är skeptisk till att det kommer lyckas, men produkten känns otroligt mycket stabilare än Amazons 3D-telefon. Hade de släppt ännu en “smart speaker” för hemmet hade jag oroat mig för hur det egentligen står till med dem, men “Car Thing” kan jag ändå respektera på något sätt.

Facebook släpper en universell realtids­översättare av talat språk

Vad är det för något? Det är kort och gott den gamla drömmen om en Babelfisk.

Varför? Ja…. personligen tror jag att de är desperata efter att få folk att prata om något annat än allt som går dåligt för Meta Inc.

Chans att lyckas? 4%
Inte nog med att Facebook har helt fel företagskultur och ett uselt “track record” när det kommer till AI. Inte ens Google (som i grund och botten är skräddarsytt för detta) har lyckats komma särskilt långt på det dryga decennium de hållit på med Google Translate. Hur stora är då chanserna för Facebook?

Panic släpper en spelkonsol

Vad är det för något? En liten gul GameBoy med en vev på sidan. Jepp, du läste rätt. Vev!

Varför? För att de vill göra något annorlunda. Panic är företaget som började sin karriär med att göra applikationer för Mac, som sedan helt oväntat började släppa tv-spel och nu senast alltså hårdvara för att fira sitt femtonårsjubileumChans att lyckas? 76%
Förhandsbeställningarna är mottagna, första omgången med konsoler har redan mottagits av Panic… för att sedan returneras igen pga FÖR dålig kvalité. Halvt ledarkris och pandemikaos i den globala logistiken sätter konstant käppar i hjulet för Panic. Men för den riktigt sugne finns det lite enkla rollspel i deras webbaserade utvecklingsmiljö Pulp.