STARTPROJEKTOM OSSAKTUELLTKONTAKT
FRAMKANTEN AV WEBBENHEADLESS CMSPROGRESSIVE WEB APPS

Web First

2020-06-04 - Kristoffer Fredriksson

Fördelarna med 100% webbaserade lösningar är många.

Kombinationen ökad bandbredd och snabbare processorer driver allt som händer digitalt. Se bara på kameror och bildhantering på våra mobiler.

När iPhone kom så var det till exempel en animation innan kamera appen startades. Den var där för att dölja tiden det tog att ladda appen i fråga. Idag är processorerna så snabba att det inte längre behövs. 

Länge var det viktigt med mycket lagringsutrymme på telefonen i sig. Det var ju där alla bilder och filmer skulle ligga. Idag erbjuder Google gratis lagring av ett obegränsat antal bilder. Att hämta dem via nätet är så pass snabbt att jag personligen inte känner något behov av att ha kvar dem på min telefon.

Liknande exempel kan hittas inom det mesta. Video strömmas, 3D spel spelas, världen kartläggs och används i AR, i realtid, med någorlunda realistisk ljussättning och skuggor.

Men det jag gillar mest av allt är hur internet idag kan leverera professionella verktyg, utan att jag behöver installera någon programvara på min laptop.

Den här bloggposten skrev jag i Google Docs, där jag har tillgång till kalkylark, presentationsverktyg, och en ordbehandlare. Allt med samarbetsmöjligheter, versionering, möjlighet att kommentera, och tillgängligt på alla plattformar som har en modern browser. 

Men officepaket på webben är inget nytt. Alla dessa videokonferenstjänster å andra sidan... På senare tid har jag testat ett antal olika: Zoom, Google Meet, Microsoft Teams, och Slack. Alla funkar, men de jag gillar mest är tveklöst Google och Microsofts versioner. Främsta anledningen till det är att jag inte behövde installera något på min dator. Bara att peka browsern till en särskild URL och så var jag igång.

Största ögonöppnaren för mig är Figma, ett prototypverktyg som körs helt i webben. Visst, det finns en app men jag fattar inte riktigt vad jag skall med den till. Figma är ett fullskaligt nyttoprogram med ganska avancerade funktioner, och riktigt smidiga möjligheter att dela med sig av arbetet till kunder och kollegor.

Eftersom allt hanteras på en server behöver ingen installera något, och jag kan känna mig helt trygg med att det jag ser också är vad andra ser. Om jag vill kan jag låta folk gå in och redigera direkt i dokumentet. Eller så begränsar jag andra till att bara se klickbara prototyper.

" ... a bicycle for our minds."

Steve Jobs, 1980

På tal om fullskaliga nyttoprogram som är 100% webbaserade så finns det ett som heter TinkerCAD och låter den som har en browser designa tredimensionella objekt som sedan kan skrivas ut på en 3D skrivare.

Bilden här intill föreställer min då nioåriga sons version av Anki Vector, en lite röststyrd leksaksrobot han så himla gärna ville ha.

Inte nog med att han skapade 3Dmodellen i ett gratis webbaserat program, han gjorde det på en mellanklass Chromebook.

Vi befinner oss alltså nu på en teknisk nivå som framställdes som en utopisk dröm i boken The first $20 million is always the hardest.* Med en bättre begagnad laptop och Chrome OS så kan vem som helst med internet få tillgång till professionella verktyg. Gratis i de flesta fallen.

Datorer är en cykel för hjärnan, som Steve Jobs sa. Och tack vare Web First (eller varför inte Web Only) lösningar så har de gått från att vara såna där skojiga cyklar med ett jättehjul fram, till att vara moderna kolfibercyklar med 21 växlar och vattenflaska.  

* The first $20 million is always the hardest blev för övrigt en riktig “så dålig att den är bra, fast kanske inte, kanske är den bara dålig, fast han från Starship Troopers är väl ändå underhållande just pga han var med i Starship Troopers, och visst är han son till Gary Busy” film