Yttrandefrihet på nätet

Den dagen vinstdrivande företag är yttrandefrihet, har vi problem.

Skrivet av
Kristoffer Yi FredrikssonDigital strateg2 mar, 2021

Ett, jag gillar inte termen social media, så jag säger webmedia* istället. Jag filar på min definition av webmedia, men tänk på det som att det vi kallar social media är ett subset av webmedia.

Två, ingen yttrandefrihetslag jag hittat innebär att en redaktör måste publiceras allt som skickas till dennes plattform. Tanken att en individ ska kunna avkräva av ett privatägt mediabolag att detta bereder utrymme åt individens korkade idéer känns så dum att jag inte begriper hur den fått fäste.

Tre, att vi överhuvud taget blandar ihop yttrandefrihet med vad vinstdrivande företag väljer att tjäna pengar på gör mig ledsen och trött.

Fyra, Yttrandefrihet ska kontrolleras av det samhälle dessa företag verkar inom, inte tvärtom. Att vissa politiker låtsas att de inte vet om detta är det verkliga hotet mot yttrandefrihet.

Fem, det gör mig förbannad att vi låtit två ganska medelmåttiga människor från USA få så fruktansvärt stor makt över det offentliga samtalet.

Om du gillar att tänka på sånt här så kan jag rekommendera denna videon: The Stupid

*Jepp, webmedia rullar inte av tungan direkt, men det är åtminstone inte lika missvisande som termen social media.