Photo credit:

Digital personlighet

Design är större än någonsin i den digitala världen. Varför? En av anledningarna är naturligtvis att skärmarna har blivit mindre när användare surfar från sina mobiler och information behöver visas på ett intuitivt och enkelt sätt. En annan anledning är att förväntningarna idag är mycket högre hos användarna. De som är på nätet 10 till 40 timmar per vecka* är mer än välbekanta med tjänster så som Google, Facebook, Netflix eller Spotify.

Alla dessa varumärken är tämligen unga men uppdateras hela tiden för att bli ännu enklare och ge en bättre kundupplevelse. Men konsekvensen när alla börjar att fokusera på design och hur tjänster ska förpackas med bästa tänkbara UX blir att alla tjänster riskerar att bli likadana. Varumärkena är ju inte likadana så då kan man fråga sig om den digitala personligheten behöver bli det?

Alla varumärken har värderingar och alla produkter har ett syfte. Men framgår det i de digitala kanalerna? Om produkten eller tjänsten endast finns i digitala kanaler blir summan av upplevelsen ännu viktigare då interaktionen med användaren sedan skapar uppfattningen av varumärket.

Netflix – du betalar för en tjänst och om den inte funkar vad tänker du då? Ja förmodligen något i stil med: ”Jag betalar mycket för det här och det funkar inte vad f**!”. Eller hur? Netflix värderingar är: Judgement, Productivity, Creativity, Intelligence, Honesty, Communication, Selflessness, Reliability och Passion. När deras tjänst inte funkar, är det första du tänker på Reliability, Communication eller Intelligence?

Det finns alltid "painpoints" i kundresan eftersom det är jättelätt för användaren att lämna sidan och (one click away) hitta en annan tjänst. I det klimatet vill inte företagen göra några misstag.

Men jag är av åsikten att om du som företag har en digital personlighet och kan visa upp dina värderingar under hela kundresan, både i en positiv och negativ situation, ökar chansen att du får en andra chans. Framförallt när du ger något personligt och mänskligt till användaren.

Enklaste sättet att göra detta är med det visuella och med tonalitet, hur du pratar med dina kunder. Men det kan också vara en liten CSS-grej som gör ett formulär enklare att fylla i eller något annat som gör ditt liv enklare.

Ditt varumärke har en site, e-handel eller app och säkert är den funktionell och snygg. Men känner användarna till er personlighet, vad ni står för? Gå in själv med de glasögonen och låt den tanken få näring.

-Lasse, 24HR Stockholm

*Svenskarna och Internet 2016