Photo credit:

Google I/O 19: Google på defensiven

Om jag skulle summera Googles keynote från deras årliga utvecklarkonferens med ett ord så hade jag valt småtrist.

Det var en hel del trevliga saker (subtitles på allt ljud som spelas på telefonen oavsett källa) och vissa nödvändiga uppdateringar (AR pilar i Maps som utlovades förra året släpps som begränsad beta) Men det var inget jag trillade av stolen för. Inga “app slices” som skulle revolutionera hur vi använder våra telefoner, inga PWAs från en klar himmel, eller VR projekt, eller nya appar, eller restaurangbokande assistenter. Istället var det en väldig massa tjat om integritet och säkerhet, vilket är bra, missförstå mig inte nu, det behövs definitivt federated learning (Googles version av Apples differential privacy) och bättre möjligheter för folk att begränsa vilken information som samlas in om dem.

Men som röd tråd i en keynote för utvecklare var. det. bara. så. tråkigt.

Som jag sa till min kollega och podd co-host Camilo (som befann sig på plats i Mountain View) så kändes det som att Google var rädda att bli reglerade. Med rätta. Tim Cook har varit ute och bankat på den största integritetstrumma han kunnat hitta de senaste veckorna, och Elizabeth Warren bygger sin valplattform delvis på löftet att bryta upp de stora datajättarna. Lägg därtill det sakta växande bakgrundsbruset om övervakningskapitalism och det är lätt att gissa varför Google väljer att viga PR delen av I/O åt att framstå som fromma lamm.

Så när Google bekräftade min misstanke med en kolumn under Sundar Pichais namn i NYT blev jag inte överraskad. Från ett rent “Jag gillar techskvaller” perspektiv är det intressant att se hur Sundar Pichai använder sig av det allt populärare tricket att ta ett bekant ord, “privacy”, (som faktiskt skiljer sig från den svenska översättningen “integritet” jag använt mig av) och försöker omdefiniera det till att betyda något nytt. Kul också att han väljer samma klassiska Apple-diss som Mark Zuckerberg försökte sig på.

For us, that means privacy cannot be a luxury good offered only to people who can afford to buy premium products and services.

Steg två blir kanske att påpeka att Apple inte har varit särskilt bra på att hantera sina användares data. Vilket då kombinerar Googles definition av integritet (“Vi tar din data men ser till att den är i tryggt förvar”) med med en attack på rivalens nya kärnvärde.

Jag kan inte låta bli att tycka att alla dess tjuvnyp inom FANG gänget är ganska underhållande. Det kompenserar nästan för sömnpillret till keynote.


Om du blev lika uttråkad som jag av keynoten så kan jag rekommendera den webbfokuserade presentationen istället. Integritet var ett återkommande tema även där, men det fanns också en hel del riktigt spännande nyheter.