Photo credit:

Google vs. Amazon FIGHT!

Google tog precis bort möjligheten att se på YouTube via Amazons diverse prylar.

Kass för konsumenter? Absolut. Fullt förståeligt? Jo.

Det är lätt att tänka "Det är väl fritt fram för Amazon att sälja vad de vill." och det stämmer utmärkt det med. Men, Amazon är inte vilken liten e-handlare som helst. Det är till och med direkt felaktigt att tänka på dem som enbart en e-handlare.

  • Vem tjänar mest på molnet, Amazon eller Microsoft?
  • Vem spenderar mer på egna TV-serier, Amazon eller HBO?
  • Vem har sålt flest smarta högtalare, Amazon eller Google?

(Rätt svar är så klart Amazon i alla exemplen)

Samtidigt satsar nu Google helhjärtat på hårdvara, med blandade resultat. En gigantisk utmaning är att få till en vettig logistikkedja, samt att de helt saknar fysiska butiker.

Amazon har förvisso inte så många fysiska butiker, de jobbar på det, men de har däremot 43% av den amerikanska e-handeln... Det är svårt för oss i Sverige att förstå hur inflytelserika Amazon är i andra länder. Här känns det fortfarande lite exotiskt att beställa från amazon.de eller amazon.co.uk.

New York Times har en bra artikel för den som vill få en snabbkurs i Amazons makt för detaljhandeln

Customer rankings and reviews on Amazon have become just about the most important factor in how consumers buy electronics products; because Amazon pages come up high on search results like Google’s, a positive rating on Amazon can effectively make a brand — and a negative rating can break one.

-Källa

Inte så konstigt att Google spelar ut sitt starkaste kort.