Photo credit: CC0

Hamburgerjätten väljer Webb över App. Varför?

Det har varit sportlov och det uppmärksammades av världens största hamburgerkedja med något så futuristiskt som ett VR-headset i barnmenyn.

Som jag skrev tidigare så är jag väldigt imponerad av Googles VR-lösning – Cardboard, så när jag såg att McD skulle göra ett experiment med en variant av den i sina barnmenyer blev jag intresserad.

Min vana trogen gick jag in på diverse app stores och sökte efter McD's skidspelsapp. Helt förgäves, ingen app stod att finna.

Så kom sportlovsveckan och det visade sig att McD istället för en app valt att lägga spelet på webben. Dvs, inte som något att ladda hem och installera på egen hand, vilket väl inte ens funkat för iOS, utan som ett webbspel. POW! Rätt i browsern.

Först blev jag överraskad, även om jag som vän av den öppna webben självklart blev glad.

Efter att ha tänkt efter en stund kom jag fram till en lista med anledningar till varför detta var ett smart drag

  1. Timing. Detta är en sportlovskampanj (på Stockholmstid förvisso men dock) så det duger inte att fastna i en rejectionloop. På webben bestämmer man till 100% själv när saker publiceras. En nobrainer för tillfällen då saker måste komma ut på en bestämd tid.
  2. Pris. Ja, det är billigare att bygga en webbapp som funkar på flera plattformar än att göra två (att stödja någon annan än iOS och Android är inte att tänka på i dagsläget). Oavsett om man använder en Phonegap/Xamarin-lösning. Overheadkostnaderna vad gäller att ladda upp till appstores och ta skärmdumpar, spela in videos, skriva copy, fixa ikoner osv, kan skena iväg. Så för ett begränsat test som detta är webben återigen en nobrainer.
  3. Sänkt tröskel. Gå in här, klicka på länken vs Gå in på en app store, ladda hem ÄNNU en app du är osäker på om du verkligen vill ha, ge den tillgång till diverse sensorer yadda yadda.
  4. Mätdata. Apples App Store är inte känd för att ge utvecklare tillgång till detaljerad information om appinstallationer etc. På Android är det bättre men på webben mäter du själv vad och hur mycket du vill. Kom ihåg att vad McD körde under sportlovet var ett första test. Ett test utan mätbara resultat är slöseri med både tid och pengar.

Det är självklart fullt möjligt att McD i framtiden väljer att göra en helt vanlig app. De verkar vara ohälsosamt nyfikna på VR. Sen är det onekligen så att lockelsen att “finnas på app store” fortfarande är stor. Och det finns åtminstone en svag punkt med webben som VR-plattform (det går inte att ändra avståndet mellan de virtuella kamerorna beroende på vilken Cardboard-version som är inställd på telefonen)

Men för en webbkramare som jag känns det riktigt kul att se ett globalt varumärke skapa en VR-upplevelse som är helt webbdriven.