Photo credit:

Hur skapar jag en Google Featured Snippet?

Att väljas ut som featured snippet är lite av ett prestigeprojekt, så här gjorde vi för att lyckas.

Det har varit en hel del stormar kring Googles Featured Snippets, eller deras One true answer som det kallades förr. Vissa resultat har varit direkt felaktiga och skadliga. Men nyfiken som jag är kunde jag inte låta bli att undra Hur kan jag listas som Featured Snippet?

Här är tre tips

  1. Sikta in dig på att svara på en fråga
  2. Öka dina chanser genom att välja ett nischat ämne
  3. Strukturera din post enligt helt vanlig SEO logik

Sikta in dig på att svara på en fråga.

Nu när röstsök blir vanligare så förändras även sättet vi Googlar efter information. För några år sedan reducerades sökningar till en lista nyckelord, till exempel: featured snippet how-to content Idag blir frågorna längre och hamnar närmre naturligt tal, till exempel: Hur kan jag skapa innehåll som listas som featured snippet i googles sökresultat?

Det innebär att ett bra sätt att skriva innehåll är som naturliga svar på naturliga frågor. Sätt dig in i din tänkta besökares frågor och skriv svar på dem.

Välj ett nischat ämne.

Det är extremt tuff konkurrens och bara en sida kan bli The One True Answer. Sidor med hög expertis, auktoritet, tillit (Googles E-A-T score), tänk DN, NyTeknik eller Aftonbladet, kommer alltid att rankas högre än en liten blogg av en teknikbyrå. Hur duktiga vi än är. Därför är det smart att välja ett ämne få andra skriver om. Minska din konkurrens helt enkelt.

Strukturera enligt hederliga gamla SEO best practices

Skriv din fråga som H1:a. Upprepa den i lite varianter med fet text, ta med en tydlig sammanfattning direkt efter frågan. Hela denna osten är skriven som Featured Snippet Bait. Inte för att jag tror vi kommer få den (pga punkt två) men låt den tjäna som ett exempel. Eller se på vår post som faktiskt är featured snippet Vad är CC0?

Ett misslyckat experiment

Jag funderade lite kring hur jag skulle kunna öka vår branding på CC0 posten och kom på den något riskabla idén att byta ut bilden som visades i vår featured snipper mot en med vår logga på. Jag skapade en ny bild och döpte den till samma namn och bytte ut. Det funkade! Sådär… Ett försök till branding i featured snippet Ett tag såg det ut som i bilden ovan. Det vill säga, den gamla bilden dök upp men vid klick på den så laddades den nya, brandade, bilden. En vecka senare och Google hade bytt ut till en helt annan bild från posten.

En trevlig sidoeffekt av att bli featured snippet är att att resultatet även kommer att bli svaret som en Google Assistant läser upp efter ett röstsök. Se nedan.

En gång till! En gång till!

För att en metod skall vara användbar villd et till att den går att upprepa med liknande resultat. Det har jag nu gjort. Ännu en av mina bloggposter har blivit utvald som Featured Snippet. Denna gången var det svaret på frågan Vad är Headless CMS? som Google fastnade för, i varje fall som svar på Google Home. I SERPEN är det fortfarande Wikipediartikeln på engelska som visas upp.

En ny insikt med en komisk läxa

Svaret Google valt ut är inte det lite större texten i ingressen utan meningen direkt efter meningen Vad det innebär?. När du läser detta har jag uppdaterat ingressen av två anledningar:

  1. Tidigare pratade jag om decoupled. Den benämningen hörs allt mer sällan så den blir mest förvirrande. Nu Ger första textsnutten i Googles SERP en tydlig introduktion till vad ett Headless CMS är.
  2. Meningen Som namnet antyder, i varje fall ett av dem: Decoupled CMS , så handlar det om att koppla loss CMSet från front-end renderingen. funkar inte alls när Google Assistant läser upp den på "svenska"

Hör själv

Så, i framtiden kommer jag vara mer försiktig med vilka låneord jag använder när jag skriver "featured snippet"-vänliga bloggposter. Ett bra tips är att köra dem genom en text till tal motor innan publicering.