Photo credit:

Nya Hyrcyklar i Lund

Imorse blev jag glatt överraskad. Cykelparkeringen vid Lund C var nämligen nedlusad med gula hyrcyklar från DigiBike.

Det har funnits hyrcyklar i Lund ett tag men de har varit av den klassiskt överarbetade modellen. Det vill säga, klumpiga cyklar som via ett kort eller PIN-kod låses upp i specialbyggda stationer med användarfientliga maskiner knutna till sig. Med jämna mellanrum blir en station full och då får den som kommer cyklande leta sig vidare till nästa station. Efter ett tag kommer en person körande med en liten traktor för att lasta upp några av cyklarna på ett flak och köra iväg med dem någon annan stans.

Det funkar och jag är glad att de finns, men nog hade det kunnat göras lite elegantare?

Jo, visst går det.

Som jag nämnde i vår poddcast om webb så har Kineserna haft en annan lösning på detta problem i några år. Cyklar förses med speciallås som gör två saker:

  1. Håller reda på var cykeln befinner sig
  2. Gör så att cykeln kan låsas upp via en scanning av en QR-kod

Det medför att alla med en mobiltelefon och rätt app, i det Kinesiska fallet WeChat (så klart), kan se var närmsta lediga cykel befinner sig, gå fram till den, och låsa upp den. Sen kan de cykla vart de vill och lämna cykeln där.

Och det gör folk. I mängder. Hyrcyklarna blev så populära att ett nytt problem uppstod. Utanför större arbetsplatser och Universitet uppstod snart berg av hyrcyklar som inte fick plats i cykelställen. Collage av bilder på hyrcyklar i Peking Folk som cyklar istället för att åka tunnelbana, buss eller bil är i och för sig ett lyxproblem. Särskilt i mångmiljonstäder som brottas med föroreningar och trängsel. Enligt Mary Meekers senaste Internet Trends rapport (Slide 212) så är det fler Kineser som använder hyrcyklar än vad folk i Nordamerika, Europa, Afrika och Mellanöstern använder on-demand bilar som Lyft, Uber etc tillsammans.

Det skall bli intressant att se hur det går i Lund, en förvisso en liten stad, men trots det hyfsat känd för sin cykelvänlighet, samt med en stor andel studenter som nog blir glada att slippa köpa en dyr/skit -cykel som bara blir stulen. Företaget i fråga heter DigiBike och du kan läsa mer om dem på deras webbplats.

Jag kommer antagligen få anledning att skriva mer om ämnet framöver.