Photo credit: CC0

Progressive Profiling

Ingen gillar att fylla i användarprofiler. Så varför inte hoppa över det helt och hålet?

I senaste avsnittet av Bubblan2.0 kommer vi in på progressive profiling eller stegvist profilskapande som det hade kunnat heta på svenska. Det låter förvisso som något otrevligt diverse underrättelsetjänster runt om i världen skulle kunna tänkas ägna sig åt men det handlar egentligen om att öka konverteringsgraden och att skapa en trevligare upplevelse för dina besökare.

Grundtanken är enkel

  • Be aldrig om mer än det absolut nödvändigaste när någon skall skapa ett konto hos dig
  • Fyll på profilen allt eftersom besökaren mognar i din tjänst

Ett förenklat flöde skulle kunna funka såhär

  • En besökare på en webbshop skapar ett konto med email för att få 20% rabatt
  • Besökaren hittar något hon vill köpa och fyller i adressuppgifter för leverans
  • Efter en vecka ombes besökaren, som nu är kund, ge feedback på upplevelsen och produkten plus ange vad hon är intresserad av för att kunna få riktade erbjudanden

Det svåra är att man som tjänsteleverantör kan skapa en bättre upplevelse ju mer man vet om sina kunder. Bevisligen så samlas det dock in en massa data som aldrig används.

"Bara för att." "Kan vara bra att ha."

Jag är nog tyvärr inte ensam om att ha knappat in mitt personnummer medan jag väntar i telefonkö för att sen med en gång bli tillfrågad vad jag har för personnummer. [1] Så fråga dig själv vad som är det absolut minsta du kan klara dig mer för att låta besökare komma igång och använda din tjänst.

  1. Detta kan mycket väl vara ett missriktat försök att få väntan att kännas kortare.