Photo credit:

Så får du snyggare sökresultat på Google

Den globala utrullningen av AMP är påbörjad.

För dig som har en webbplats innebär det, förenklat, att ditt innehåll kan visas i sin helhet redan i SERPen, med din styling och dina banners intakta. Jepp, om man drar det till sin spets så kommer delar av din webbplats att hostas av Google (via nån cache grej) och visas av Google på deras domän.

Sedan länge har det varit känt att Google inte kommer att explicit ranka AMPsidor högre än helt vanliga webbsidor men det är dessutom känt att Google ger extra juice till sidor som:

  • Laddar snabbt
  • Är mobilanpassade
  • Inte har störiga pop-up splashar

Det innebär i praktiken att AMPsidor, som ju är specialanpassade för mobiler, laddar snabbt och inte har möjlighet att lägga störiga “Ladda hem vår App” modal-boxar över hela sidan, implicit får bättre ranking.

Lägg därtill att Google nu sagt att de kommer ranka AMP sidor högre än motsvarande sida inne i en app för folk som söker via sin mobil.

Det vill säga, om till exempel Barometern publicerar en nyhet om Arontorps Kroppkakor (bästa stället, dock ej mysigaste, att äta kroppkakor på Öland) på sin webb och i sin app så kommer Google ranka webbsidan högre, förutsatt att den är AMPad.

När AMP introducerades pratades det mest om det som ett format för nyhetsartiklar. Förmodligen för att det kom hack i häl på Facebooks Instant Articles och kändes som (kanske till och med faktiskt var) ett direkt svar på dem. Idag så går det att se exempel på hur AMP kan användas för att visa upp produkter i en e-handel, recept eller låttexter på ett snabbt och snyggt sätt.

Som vanligt när Google rullar ut något höjs det en del varnande fingrar på sina håll. “Google egen HTML rankar nu högre än Standard HTML” är trots allt inte en direkt lögn. Men innan du skriver ett upprört e-mail kan det vara bra att fundera ett varv till kring de faktum att:

  1. AMP är en öppen standard det står vem som helst fritt att implementera
  2. den extra juice som ges är en bieffekt och kan uppnås på andra sätt
  3. de gånger två sidor ställs mot varandra drivs fortfarande trafik i båda fallen

Ja, Google sitter och gör riktlinjer för hur en webbsida bäst skall skrivas för att få en tjusigare rendering i deras sökresultat. Men, alla browsers, sökmotorer, appar och så vidare, kan haka på och dra fördel av renare mer väldefinierad kod.

Visst, det kan vara smärtsamt att tvingas ta bort popupper, expanderande banners, megascript och ändlösa CSSer. Men dina besökare kommer uppskatta din insats.

Jo, en sida på webben kommer ges företräde framför samma innehåll inne i en app. Men tanken är att upplevelsen för besökaren kommer att vara bättre.

Så för dig som vill erbjuda snyggare, “rikare”, sökresultat är AMP svaret.

Lär dig mer

För den som vill lära sig mer om AMP så är denna bloggposten en bra startpunkt. Vi har även ett avsnitt av vår podcast om webb som handlar om just Accelerated Mobile Pages.

Lyssna här