Photo credit:

Slaget om App Store

När App Store kom till iOS var det en verklig game changer. Visst gick det att installera program på andra telefoner men upplevelsen var ingen höjdare.

App Store gav upphov till en guldrush där Apple ansågs leverera värde med råga för de 30% av kakan som de begärde. Jag hörde gott om historier om folk som förpackade allt möjligt material från webben i appform och sen drog in tiotusentals kronor i månaden på det.

Idag ser det annorlunda ut. Folk installerar inte längre appar i samma utsträckning, och de appar som installeras skall helst vara gratis.

Det är ingen utveckling Apple själva är så nöjda med, då appskatten är en viktig orsak till att Apples Services segment går så bra[1]. De försöker motverka gratistrenden på flera olika sätt. Dels uppmanar de apputvecklare att höja priset på sina appar eller gå över till prenumerationsmodellen[2] dels så blockerar de varje försök från utvecklare eller publicister att kringå de 30%. Valve försökte låta iOS användare streama spel via Steam Link[3] och gick samma öde tilmötes som Yahoo i Japan[4], det vill säga de blev utslängda från App Store.

De Apputvecklare som gått samman för att få en bättre deal från Apple är sannolikt ute i ogjort ärende[5].

På andra sidan muren, i den otämjda Android världen, lyckades nyligen Epic släppa sin braksuccé Fortnite utan att Google kunde skära emellan. Tack vare Androids öppna natur kunde Epic erbjuda en installer på sin hemsida som tog hand om nedladdning och isntallation helt utan Googles Play Store.

Epics VD Tim Sweeney sa till Forbes att

"Avoiding the 30 per cent 'store tax' is a part of Epic's motivation. It's a high cost in a world where game developers' 70 per cent must cover all the cost of developing, operating, and supporting their games. And it's disproportionate to the cost of the services these stores perform, such as payment processing, download bandwidth, and customer service."

Han lär även ha sagt att han gärna kringått Apples App Store samt att 12% kändes som en mer rimlig summa att betala.

Men säg den lycka som varar för evigt. Google hittade snart ett episkt säkerhetshål i Epics installer modell (det är inte så enkelt att det bara var installern det var fel på[6]) och skandalen var ett faktum. Det ligger inte långt bort att tänka att Googles iver att berätta om säkerhetshålet var ett ytterst medvetet utspel för att avskräcka både spelare och andra utvecklare från att ge sig på en liknande modell.[7]

Just spelbranschen är intressant både för att de har en lång historia av att skapa egna app stores[8] men kanske framför allt för att det är spel som drar in överlägset mest pengar till Apple och Google. I skrivande stund är 18 av 20 på den märkligt navelskådande topplistan över mest inkomstbringande appar på Google Play Store spel. Etta ligger dock Tinder. Det är inte så konstigt[9] att spelbranschen börjar se sig om efter alternativ i en kommande våg av unbundling/re-bundling[10].

Jag kan inte låta bli att tänka på den gamla devisen “Gör inte någon annans plattform till en viktig del av din affärsmodell”. Gång på gång har jag sett benen slås undan på smarta idéer som varit beroende av att någon av FANG jättarna inte beslutade att ge sig in i leken.

Använd gärna de fördelar som kan erbjudas i början, men jobba alltid för att göra dig oberoende av den som äger marken du bygger på.

  1. https://www.engadget.com/2018/07/31/apple-q3-2018-earnings/
  2. https://www.businessinsider.com/apple-secret-meeting-developers-new-york-subscriptions-app-store-2018-7
  3. https://www.theverge.com/2018/5/24/17392470/apple-rejects-valve-steam-link-app-store-ios-game-steaming
  4. https://gadgets.ndtv.com/apps/news/apple-accused-of-pressuring-game-rivals-in-japan-report-1901538
  5. https://www.thedevelopersunion.org/
  6. https://blog.checkpoint.com/2018/08/12/man-in-the-disk-a-new-attack-surface-for-android-apps/
  7. https://www.androidcentral.com/epic-games-first-fortnite-installer-allowed-hackers-download-install-silently
  8. https://medium.com/@morganjaffit/red-dead-redemption-2-will-be-the-biggest-release-of-the-year-and-theres-no-reason-to-believe-it-a6ef3c5ab8f7
  9. https://www.theregister.co.uk/2018/08/29/app_store_duopoly_30_per_cent/
  10. https://www.24hr.se/packa-upp-och-packa-ner/