Photo credit:

Vilka sidor på en webbplats passar för AMP?

Funderar du på att anpassa din webbplats med AMP men känner dig osäker på vilka sidor som är lämpliga? Du är inte ensam.

Här kommer en enkel regel för vilka sidor på en webbplats som är lämpliga för AMP: den sida en besökare kan tänkas dela till sina vänner på Facebook.

Svårare än så är det inte. Här kommer några exempel (följt av en förklaring till varför det är så, samt varför du inte skall göra om hela din webbplats med AMP)

Om du är en livsmedelskedja så är dina receptsidor en bra kandidat. Inte hela din sida.

Om du är en dags/kvällstidning så är dina enskilda artiklar lämpliga att AMPa. Inte din förstasida.

Om du är en arbetsförmedling så är jobbannonserna lämpliga, inte hela din sida.

Om du är en e-handel så är de enskilda produkterna lämpliga, inte alla produkter av typen X listningen.

Eventuella tematiska landningssidor är också bra kandidater rent generellt.

En gång till: Hur vet jag vilken sida som är lämplig för AMP?

Ställ dig själv frågan: är det troligt att denna sidan kommer delas på facebook, twitter, pinterest etc? Är svaret "Ja, absolut. Tveklöst!" så lämpar den sig för AMP.

Anledning till detta är att AMP idag främst används på två ställen:

  1. På Googles sökresultatssida.
  2. I facebookappen för att snabbt rendera de delade artiklar folk klickar på i sitt flöde.

Det är inte tänkt att du skall bygga en hel webbplats enligt AMP riktlinjerna. Dels är de för begränsade (ännu) och dels är de framtagna för att lösa problemet "Hur laddar vi innehåll från en extern webbsida så fort som möjligt".

Om din webbplats är för långsam så finns det gott om andra sätt att lösa det på. Försök inte göra det genom att AMPa om den.

UPPDATERING: Ingen regel utan undantag . Tasty har byggt hela sin webbplats i AMP och den är ... inte kass. Lite för basal för min smak, men den gör vad den skall i övrigt.