Photo credit: Pexels

Webbens Episka #Fail

AdBlock växer explosionsartat och det har fått en del intressanta konsekvenser

Hockeyklubban

En webbplats jag brukar besöka bad nyligen sina användare att slå på "Godkända annonser" i sina AdBlockers. Det finns alltså annonser som AdBlock släpper igenom förutsatt att de möter vissa krav. (Tänk motsatsen till de annonser som ligger på aftonbladet)

AdBlock har med andra ord blivit ett annonsnätverk.

Google vars överlägset största inkomstkälla är just annonser var inte sena med att rulla ut sin egen AdBlock tjänst. Den är förvisso förklädd till Flattr och funkar förmodligen bara på Googles egna annonser men man behöver inte ta på sig en foliehatt för att gissa vad business folket i Mountain View känner när de ser diagrammet här ovan.

Visst låter det fint när Google säger:

When you visit a participating website, part of your contribution goes to the creators of that site. As a reminder of your support, you’ll see a thank you message - often accompanied by a pixel pattern - where you might normally see an ad.

Men jag är övertygad om att det de framförallt värnar om är sin egen framtid. Och det är som det skall vara i ett vinstdrivande företag.

Det skall bli intressant att följa detta då Google inte är de enda som har byggt hela sin verksamhet på något ingen av oss vill ha. Stora delar av webben bygger på bannerannonsering och alternativen är i stort sett obefintliga.