Att inte tro sina ögon

Dagen vi inte längre kan tro på det vi ser rycker allt närmre.

Skrivet av
Kristoffer Yi FredrikssonDigital strateg12 feb, 2018

På en video förvandlas en häst till en Zebra, i en annan radas diverse filmescener där skådespelaren har bytts ut mot Nicolas Cage upp. På en scen i Las Vegas visar en ingenjör från Adobe hur lätt det är att applicera en stil på ett foto, Nvidia byter årstid och väder på filmklipp.

Ett företag kan generera tal från kända personer. Kombinera detta om ett par mjukvarugenerationer och ... ja...

Vad händer när vi inte längre kan tro på filmat nyhetsmaterial? Alla händelser, där en spelare har ett intresse av att mörka vad som hänt, kommer att presenteras i ett flertal versioner. En spelare föresten... om jag har lärt mig en sak om internetkultur så är det att det alltid finns folk som vill skoja till det för lulz.

Tanken om ett kollektivt försvar via crowdsourcing har fått sig en törn den sista tiden. Ett redskapsskjul i London blev den högst rankade restaurangen i London. Eller? Vissa oklarheter får det att verka som att den artikeln om den fejkade restaurangen i sig var fejk.

Fejkade följare härjar fritt på Twitter utan att Twitter verkar bry sig nämnvärt.

Låga betyg till filmer och nomineringar av böcker visar sig vara orsakade av organiserade kampanjer drivna av "passionerade fans"

Amazon svämmar över av både fejkade recensioner och fejkade produkter.

Trovärdighet blir en produkt samtidigt som den blir allt svårare att bevisa. Tidigare verkade de höga kostnaderna för att driva en tidning, en tv-station eller en radiokanal till viss del som ett filter. Idag kan alla med en smartphone publicera video eller "nyhets"-rapporter på Facebook.

På sistone har allt fler seriösa publikationer har insett att de måste börja ta betalt av sina läsare snarare än förlita sig på annonsörer. Det är positivt då det ökar deras möjligheter att förhålla sig oberoende. Å andra sidan är det negativt då korrekt information alltmer blir en lyx för dem som är villiga att betala för den.

Detta kommer tveklöst att bli en extremt viktig samhällsutveckling att förhålla sig till.

Updatering
Jordan Peele, som regisserade kanonrullen Get Out, och är inblandad i TVseriefieringen (ja, ett tiktigt ord) av Bubblan 2.0 vinnaren Lovecraft Country , har illustrerat vad jag försökte säga med denna posten på ett otroligt träffsäkert vis.