STARTOM OSSKARRIÄRBLOGGKONTAKTIN ENGLISH
LEDIGA JOBB MALMÖNYHETSBREVINTERNET I FOKUS 2022PET PROJECTS

Definitionen av The Metaverse

2022-10-24 - Kristoffer Fredriksson

Jag läste nyligen en artikel där flera seniora teknikprofiler uttalade sig om att “the metaverse” saknar definition. Det kändes både sant och falskt på en och samma gång.

För det första, ja det finns ingen enhetlig definition av “the metaverse”. Å andra sidan finns det två väldigt tydliga visioner för vad det skulle kunna vara. Eller rättare sagt, en väldigt tydlig vision och en lite oskarpare. Problemet är att dessa visioner i mångt och mycket är varandras motpoler.

För det andra, att Tim Cook (VD på Apple) eller nån tjomme på Amazon talar illa om “the metaverse” kan mycket väl vara ren taktik. De är båda konkurrenter med Facebook som storsatsar på den ena av de två visionerna för metaverse. Varför skulle Tim Cook ge Facebook en hjälpande hand? Särskilt som alla rykten kring Apples eventuella AR-glasögon pekar på att Apple lutar mer mot den andra visionen av the metaverse. Inte för att Tim Cook hade sagt nåt om det heller. Inte innan han kan stå på scen i Apples campus och avslöja “one more thing” med glassiga produktvideos.

För det tredje så finns det inget som fullt ut uppfyller kraven för någon av visionerna av the metaverse just nu. Samtidigt går det alldeles utmärkt att testa en försmak av båda.

Förvirrad? Då är du inte ensam, och det är därför jag kan säga att Tim Cook & Co. har både rätt och fel när de säger att det saknas definition av “the metaverse”. Så, nu är det hög tid att jag delar med mig av de två definitionerna av The Metaverse:

  • Vision ett: Du projiceras in i internet.
  • Vision två: Internet projiceras ut i den fysiska världen.

Enkelt va? Låt oss kalla den första definitionen för The Metaverse™ och den andra för … hmmmm… låt säga: the multiverse.

The Metaverse™

Du tar på dig en VR-hjälm, gärna med handskar som ger dig haptisk feedback, och ett 360 graders rullband att stå på. Sen är du helt inne i en bestående virtuell värld där du köper och säljer saker, går på olika fantastiska äventyr med vänner och har det allmänt skönt. Ibland går du på konferenser eller har möten.

Den här visionen är den Mark Zuckerberg satsar på. Den går att spåra från Ready Player One, via Snow Crash och Neuromancer, hela vägen tillbaka till långnovellen “True Names” av Vernor Vinge. En berättelse från år 1981 där hackers träffas i en virtuell värld inspirerad av Dungeons & Dragons.

The multiverse

Din bil säger att det är dags att sätta in en ny glödlampa för vänster halvljus. Din röstassistent berättar att du kan köpa en på närmsta biltema för 69 kronor. Inne i butiken pekar dina AR-glasögon tydligt ut var du kan hitta lampan som du sen stoppar i fickan, betalningen sköts i bakgrunden. Väl ute på parkeringen igen så låser din bil upp motorhuven och du ser via dina AR-glasögon exakt var du ska sätta in den nya lampan, därefter får du instruktioner för hur den gamla ska hanteras.

Som synes är det här två diametralt motsatta visioner: VR mot AR = virtuella världar mot flyktig information baserad på kontext. Inlåsning i en kontrollerad plattform mot övervakning av virtuella assistenter.

Men båda visionerna kan samexistera, och båda är beroende av att det kommer ny teknik. För tillfället gör VR att väldigt många blir väldigt åksjuka samtidigt som AR är enligt många så pass uselt att det riskerar liv.

Men som sagt, båda visionerna går att prova för den som är nyfiken. Det närmsta man kan komma The Metaverse™ idag är att spela Roblox. Det är en plattform som är full av olika virtuella världar, där folk köper och säljer olika saker som de oftast kan ta med sig in de olika spelen. Det enda som saknas för att Roblox ska vara en komplett version av The Metaverse™ är realistisk grafik och VR-hjälmtvång. I övrigt är detta exakt vad Mark Zuckerberg vill bygga. Okej, det saknas en Microsoft Teams koppling men ärligt talat… det är inte någon killer feature direkt.

Vill du testa det mer flyktiga “the multiverse” kan du plocka fram din mobiltelefon och klicka på den här länken. Därefter klickar du på “View in your space” och så har du en box som är ungefär lika stor som jag. Sen kan du sätta en location-baserad påminnelse om att ta en kopp kaffe när du kommer till jobbet. Har du tur så känner du någon med en heads up display i bilen, vilket innebär att man ser hastighet och vägbeskrivningar projicerade på vindrutan. Om du bor i en större stad så kan du springa på en grupp vuxna människor som samarbetar för att fånga en sällsynt pokémon bredvid en staty. Oavsett vart du åker i Europa så kan du kolla i Google Maps var närmsta vettiga glasscafé ligger, hur mycket folk det är på det cafét för tillfället och slutligen få en detaljerad vägbeskrivning dit. Du behöver med andra ord aldrig mer falla i turistfällan och köpa trist massproducerad glass av den som lägger alla pengar på en glasslucka mot gågatan. Alla dessa grejer är sådant som kommer ingå i väven som skapar the multiverse.

Ingen av dessa visioner kommer “vinna”, ingen kommer heller att försvinna. Båda kommer växa sig större och större, men “the multiverse” har fördelen att det faktiskt inte behövs varken AR eller VR för att fungera. Våra mobiler, smartklockor och hälsoringar räcker. Sen är det såklart spännande att se om Apple släpper ett VR/AR headset och vad hu.ma.ne kommer släppa.

Personligen tror jag att “the multiverse” kommer få större inverkan på våra liv än vad The Metaverse™ kommer att få. Men den slutgiltiga definitionen av “the metaverse” kommer förmodligen hamna närmare Mark Zuckerbergs vision än den, enligt mig, betydligt roligare visionen, av den enkla anledningen att The Metaverse™ handlar om kommers. Det finns pengar att tjäna (i varje fall i teorin) på att jobba in den marknadsföringstermen.

The multiverse kommer växa sig större på ett organiskt sätt. Vi kommer nog aldrig tänka på det som en enhetlig “sak”, utan se det som ett helt naturligt sätt att interagera med vår omgivning. Om nu Apple lyckas skapa ett par AR-glasögon som folk på allvar kan tänka sig gå runt med hela dagen (och om någon kan lyckas med en sån sak så är det just Apple) så kommer vi om några år ha nya sätt att betala parkeringsavgifter, öppna dörrar, och motionera. Men vi kommer inte tänka “OMG metaverse!”, precis som att vi inte har hittat på en marknadsföringsterm för hur våra mobiler har förändrat de sakerna.

Hur som helst, ännu en gång befinner vi oss på en plats där saker både existerar och inte existerar på en och samma gång. “The one constant on the web is change” som Aaron Gustafson skrev.