STARTOM OSSKARRIÄRBLOGGKONTAKTIN ENGLISH
LEDIGA JOBB MALMÖNYHETSBREVINTERNET I FOKUS 2022PET PROJECTS

Marknads­föring®  Varu­mär­ken™ & Webben

2022-08-18 - Kristoffer Fredriksson

Två saker hände, som båda berör varumärken, men som drar det åt två olika håll.

Först så började Facebook pilla med hur Instagram fungerar, och de gjorde det på ett sätt som milt sagt skapade missnöje hos Instagramanvändare. För en gångs skull så har Facbook varit helt ärliga med varför de gjorde som de gjorde, de är rädda för TikTok, och de vill kopiera dem så mycket det bara går.

Men om vi backar bandet till när Instagram slog igenom med dunder och brak så var det inte tack vare ett algoritmstyrt flöde av korta videos från folk du inte visste vilka de var. Vad folk installerade var en app för att se (för tiden) snyggt redigerade bilder uppladdade av vänner, varumärken, och kändisar som de själva valt att följa. Visst har det hänt en del sedan dess, hela influencer grejen till exempel, men folk förväntar sig en viss funktion från Instagram, och det var de förväntningarna som Facebook inte längre infriade.

Inte så konstigt att folk blev arga.

Det andra som hände väckte mindre uppmärksamhet men var minst lika intressant; Dropbox seoanpassade sin titel i appbutikerna. Istället för att bara kalla sig Dropbox, så står det numer Dropbox: Cloud Photo Storage. Ett synnerligen grundläggande seoknep med andra ord: dunka in keywords i din H1a. Folk som söker efter ett sätt att spara sina bilder i molnet (pga tröttnat på att Google Photos börjat ta betalt) kommer nu med större sannolikhet få Dropbox rekommenderat, och eftersom Dropbox faktiskt går att använda till att lagra foton i molnet så är alla glada och nöjda. Nåja, nästan alla.

Förr pratade man om att det var bra att ha ett varumärkesnamn som inte sa något om tjänsten/produkten, för då kunde man ladda det med vad man ville. Disney hade lika gärna kunnat vara ett pyjamasföretag eller en snabbmatskedja, nu associerar vi dem med västerländsk familjeunderhållning. Deras helyllestämpel har legat dem lite i fatet vad gäller att locka en äldre publik till Disney+ men förflyttningen “underhållning för hela familjen” till “underhållning för hela familjen, fast inte nödvändigtvis samtidigt” är inte så stor, och jag tror Disney kommer att klara det galant.

Det är här slitningen mellan nytt och gammalt uppstår, å ena sidan är det inte så kul för Facebook att tappa i både värde och användande. Klart de vill göra en pivot. Å andra sidan så har folk byggt upp en relation med ett varumärke, som blir extra stark i och med att de spelar en aktiv roll i upplevelsen de får av Instagram. Det går inte att ignorera den relationen bara för att en helt annan upplevelse växer explosionsartat.

Det är väldigt lärorikt att funder över hur en seoanpassad titel för Instagram skulle kunna se ut:

Instagram: Share photos & videos with those you care about
Instagram: Short form videos from strangers
Instagram: Facebook clones of whatever is hot rn
Instagram: give us your attention please

Jag har länge tyckt att det är viktigt för alla, såväl människor, företag som produkter och tjänster, att ha en tydlig kärna att falla tillbaka på. För Facebook verkar den kärnan vara att sälja annonser till varje pris, och det verkar som att folk börjar tröttna på det.