4 min läsning

Vad är Content as Data?

Under det senaste året har vi börjat prata om Content as Data (CaD) med våra kunder. Det är en metod snarare än en teknik och den löser en hel del problem. Vissa kallar det Headless CMS eller Decoupled CMS

Kristoffer Yi FredrikssonDigital strateg24 mar, 2015

Traditionellt sett så går ett webbprojekt till så att man tar fram idéer om hur en webbplats ska fungera, se ut och vad det ska vara för innehåll. Sen väljer man ett CMS och så förverkligar man det hela.

Problemet är att visionen nästan alltid måste stryka på foten på grund av att CMS har vissa inbyggda begränsningar. Jag tänker inte peka finger på något särskilt CMS för detta gäller verkligen alla. Lägg till en e-handelslösning och lite roliga moduler för social media och alla som någonsin utvecklat webb vet att det måste göras lite uppoffringar för att få allt på plats.

Ta bara en så pass enkel sak som att hålla första anropet under ett paket, (1 400bytes) (viktigt om du snabbt vill få besökaren att känna att de nått fram även över en sunkig mobiluppkoppling). Jag vet inget CMS idag som har stöd för detta.

Så vad göra? Skriva eget? Nej, ingen med erfarenhet från det tidiga 00-talets hemsnickrade CMS vill ge sig på det. Det är jättebra att det finns seriösa stora CMS att välja bland, både open source och betalversioner. Det samma gäller e-andelssystem.

Problemet är när man låter systemet sätta begränsningar för användarupplevelsen. Särskilt som det är totalt onödigt. Lösningen har funnits ett bra tag och den heter Content as Data.

CaD metoden innebär att systemen tar hand om det de är bra på—innehål—för att sen leverera det via ett API som ren data. Så istället för att försöka knåda om den hopplöst omoderna HTML ett system (som för det mesta aldrig var byggt för att besökas från mobiltelefoner) spottar ur sig, så hämtar man bara sin RUBRIK | INGRESS | TEXT | BILD och presenterar dem på ett för besökaren optimalt sätt. CMSet blir "bara" en data källa bland andra.

Inga mer XML-stylade landningssidor i e-handelsplattformar, sunkiga tredjeparts plug-ins för twitterfeeds som sänker hela sidan etc.

Se vår tekniske visionär hålla ett föredrag om Content as Data och dess många fördelar

Som utvecklare har du 100% kontroll över det som är viktigt för din kund och kundens besökare. Samtidigt kan de som matar in innehåll välja det system de (och IT/Chefen/budgeten) känner sig bekväma med utan att det på något vis påverkar hur sidan validerar. Ytterligare en fördel är att det är betydligt enklare att byta CMS när det är frikopplat från front-end koden. Så om någon ändrar sig efter ett tag blir det inte den klassiska "byta motor i luften" känslan.

Det är så vi har byggt 24HR.se testa den i vad du vill och jämför med din egen sida. Jag lovar att den laddar snabbare, validerar bättre och väger mindre. Annars är du välkommen på en kopp kaffe och en ursäkt.