STARTOM OSSKARRIÄRBLOGGKONTAKTIN ENGLISH
KARRIÄRVAD ÄR EN PAGE BUILDER?HEADLESS CMSPET PROJECTS

Varför?

Jag läste en superintressant bok som heter Start with why? av Simon Sinek.
Istället för att behålla allt jag lärde mig för mig själv så tänkte jag dela med mig av det.

Så varför ska man börja med VARFÖR?

Vi frågar oss ganska ofta varför i våra privatliv, varför ska jag köpa ny TV, den gamla funkar bra. Varför ska jag köpa Apple istället för Samsung? Varför köpa Estrella och inte OWL och så vidare. 

Varje gång vi vill göra någonting i våra privatliv så kommer frågan upp, du tänker inte HUR ska jag välja mellan Apples eller Samsungs mobiltelefon, du tänker VARFÖR ska jag välja Apple istället för Samsung och efter det så tänker du VAD kan de erbjuda mig?

Men denna frågan, VARFÖR, ställs nästan aldrig i ett företag, man tänker mer HUR ska jag göra så mina kunder ska se mig och inte VARFÖR ska jag göra så att mina kunder kan se mig.

Ta till exempel Bill Gates, hans VARFÖR var klart, han visste exakt vad han ville uppnå, han hade motivation och karisma två saker som är bra att ha för att lyckas.
Hans varför var att han ville att varje människa på planeten skulle ha Microsoft produkter hemma, så som Word, Excel m.m

Ibland kan varför bli suddigt efter en tid, man tappar motivation eller kan inte själv se varför man gör det som man gör. I Microsoft's fall så förlorade de Bill Gates, han som drev deras varför.

Ett annat exempel Nikola Tesla, han var så framgångsrik i allt han gjorde, för han visste exakt VARFÖR han skulle göra det. Han drevs av motivation, han ville se till att alla skulle ha radio, elektricitet och mycket mer hemma. Han var duktig uppfinnare och han drogs av sitt VARFÖR. Att det sen var många som utnyttjade honom är helt annat femma.

Det jag vill komma fram till är att när ett företag vet VARFÖR de gör det som de gör, så dras människor till dem, men man bör inte manipulera sina kunder för att köpa ens vara, man vill ha kunder som stannar kvar, som återkommer om om igen för att köpa mer produkter.

Samma sak handlar om ens medarbetare. När en människa vet varför han/hon ska göra just denna uppgiften då blir han/hon lättare motiverat och förstår snabbt vad och hur jobbet ska gå vidare. När man vet HUR man ska göra men inte VARFÖR då kan man inte se meningen med uppgiften.

Var inte rädd för att ställa frågan VARFÖR

För att lyckas och bli bättre fråga alltid 5 Varför.

Bild från Kanbanize.com

Du kan även använda Simons GOLDEN CIRCLE → Börja med varför, sedan hur och avsluta med vad.

Bild från Simon Sinek, inc.

Både som företag och som personal ska du kunna svara på VARFÖR vi gör det vi gör och inte bara HUR vi gör det som vi gör…

Jag kan prata om detta hur mycket som helst, för att jag känner mig motiverad och vill att andra också ska bli det. 
Jag rekommenderar varmt att hitta tiden för att läsa Simon Sineks bok, det var en ögonöppnare för mig och hoppas att den kan hjälpa dig att se saker annorlunda än du gör det idag.

Ett stycke från boken

Fråga: ”Jaha, varför skulle jag anlita er då?”

Svar: ”Därför att vi gör ett bättre jobb i dag än vad vi gjorde för ett halvår sedan. Och om ett halvår kommer vi att göra ett bättre jobb än vad vi gör idag. Därför att vi varje dag vaknar upp med en uppfattning. Om VARFÖR vi går till jobbet. Vi går till jobbet för att inspirera människor att göra sådant som inspirerar dem. Är vi bättre än våra konkurrenter? Om ni tror vad vi tror och ni tror att det vi gör kan hjälpa er, då är vi bättre. Om ni inte delar vår övertygelse och inte tror att det vi gör kommer att hjälpa er, då är vi inte bättre. Vårt mål är att hitta kunder som delar vår övertygelse och samarbetar så  att vi alla kan lyckas. Vi letar efter människor som står sida vid sida med oss i vår strävan efter att uppnå samma mål. Vi är inte intresserade av att sitta på var sin sida om bordet och försöka få till stånd en bättre uppgörelse. Och här är sådant som vi gör för att gynna vår Mission…” Och sedan följer närmare detaljerna om HUR och VAD ni gör. Men den här gången började det med VARFÖR.
Tänk dig att alla organisationer började med VARFÖR. Besluten skulle vara lättare att fatta. Lojaliteten skulle bli större. Förtroendet skulle bli en gemensam valuta. Om våra ledare skulle vara noga med att börja med VARFÖR skulle optimismen härska och nytänkandet skulle blomstra.
Om vi alla – oavsett organisationens storlek, oavsett bransch, oavsett produkt eller tjänst – åtog sig att börja med VARFÖR och inspirera andra till att göra likadant då skulle vi tillsammans kunna förändra världen.
Och det är ganska inspirerande.
 
Simon Sinek – Start with why

Källor

Simon Sinek - Start with why?

https://kanbanize.com/lean-management/improvement/5-whys-analysis-tool