Vad är AMP?

Google har dragit igång sitt Accelerated Mobile Pages projekt och det är hög tid att åtminstone skaffa sig en grov uppfattning om vad det innebär. Så vad är AMP?

Kristoffer Yi FredrikssonDigital strateg22 feb, 2016

Vad det är rent praktiskt

AMP är en samling begränsningar för hur en HTML sida får byggas med målet att den ska ladda snabbare och kännas snärtigare på en mobil. Vissa HTML-taggar, bland annat table och form, är förbjudna. I stort sett inget JavaScriptande och inga externa CSSer.

Det är inte meningen att man ska bygga hela webbsidor i AMP utan det är bara de yttersta noderna som behöver AMPifieras. Tänk artiklar på en nyhetssida, produktbeskrivningar eller bloggposter (som denna). Besökaren ska landa på sidan från ettsök, inte klicka sig dit med hjälp av en webbplats navigation.

Vad var det för bra med det då?

Webbens motsvarihet till fastighetsbranschens “Location, location, location” eller riskkapitalets “Growth, growth, GROWTH!” är Performance, performance, performance.

I åratal har evengelister talat om hur viktigt det är med korta laddningstider och mjuk scrolling. Trots det så drunknar webben i cruft. Gå in här och klicka på “Turn bullshit on” uppe i högra hörnet för ett träffsäkert exempel.

Facebook fick nog och skapade Facebook Instant Articles. Apple fick nog och skapade Apple News.

Vad både FB och Apple har gemensamt är att innehållet presenteras inne i deras kontrollerade miljöer. Har du inte FB appen? Då får du hålla dig till Svenebananversionen av artikeln utan bilder som panorerar när du vickar på telefonen. Det samma gäller för Apple News.

Jag tror det var detta Google blev oroliga för, att den öppna webben allt mer dras in bakom hård/mjukvaru-murar. Så, in kommer AMP med PageRank-poäng som morot. Senast var det mobilanpassade sidor som gavs en bonus i PageRank nu säger Google att snabba sidor ger en bonus de med. Och AMP är byggt för snabbhet. Det är till och med så snabbt att man kan använda blixt-emojin (⚡) för att berätta att det är en AMP sida man byggt.

En lite märklig sak är hur tydligt Google delar upp den mobila webben vis-a-vis desktopwebben. Det här är något folk blir allt mer ovilliga att göra. Tvärt om så är det lite fint att utbrista “Vad är mobil egentligen?” och sen sväva ut i luddiga texter där man vägrar låtsas om att få använder sina tablets med en mus. I Googles fall är en mobil allt som 1 Har mindre skärm 2 Saknar mus & tangentbord 3 Har dålig och/eller varierande uppkoppling

En AMP sida är för mobiler. Punkt. Den som undersöker hur Washington Post, The Atlantic med fler har implementerat AMP ser snabbt att de skapar unika URLar för AMP sidan och den vanliga.

En schism, eller… ?

Men vänta lite nu... Å ena sidan vurmar Google för Progressive Web Apps, dvs en webbsida blir sömlöst som en app utan att någon märker det, och nu drar de igång ett projekt där webben återigen förpassas till att vara en samling dokument.

Hur vill de ha det?

I sann MEGACORP anda verkar de både vilja ha kvar kakan ock äta upp den. Och det är faktiskt inga problem; den öppna webben har plats för både det ena och det andra. Den som kollar på den officiella AMPsidan kan se att Google planerar att baka in AMP renderade webbsidor i alla möjliga appar och de blir säkert bara glada om andra gör detsamma.

Se bara hur Googles sökresultat har utvecklats under de seaste åren. De har gått från en statisk länklista till något som inte går att beskriva med ord. Kolla på den här filmen jag spelade in på min mobil.

Google jobbar hårt för att göra sökresultat mer informativa, interaktiva och heltäckande. Sök efter en musikartist och Google kan lista deras skivor, låtar och till och med deras kommande spelningar. De kan länka in till relevant plats i SoundCloud, Maps och så vidare. Det är ganska troligt att relaterade nyhetsartiklar kommer dyka upp i anknytning till detta.

OK, det låter kul. Vad gör jag nu?

Lyssna på vår podcast om AMP. Gå till Googles officiella sida och plöj igenom deras tutorial. Fundera över vilket innehåll på din webbplats som hade varit lämpligt för AMP. Sen är det bara att tuta och köra.

Alternativt så kontaktar du oss så kan vi köra en workshop tillsammans.