2 min min läsning

Den nya "spontana" företags-kommunikationen

Nu är det läge att bli “spontan” igen. Lycka till!

Skrivet av
Kristoffer Yi FredrikssonDigital strateg26 apr, 2024

Dagar efter att Apple lanserade sin VR-hjälm så la Metas CEO Mark Zuckerberg ut en recension av den på sitt Instagram-konto. Han verkar ha anlitat en ny stylist för övrigt, borta är hans romerska frisyr och standardiserade garderob. Den här tigerskjortan har ju till exempel eld-emojis på rad.

Men det är inte hans kamp mot the uncanny valley jag ska skriva om, hur många styrkekramar den än förtjänar, utan hur han levererar ett UGC-liknande reklambudskap.

Vi kommer aldrig veta om hans recension hade ett manus eller inte, hur många tagningar det tog innan han klickade på send (eller vad det heter på Instagram), men resultatet är mer effektivt än vad någon pressrelease hade kunnat bli. Här kan Mark i lugn och ro säga att hans VR-hjälm är mycket bättre än Apples VR-hjälm utan att det blir trist. 

Skillnaderna är enorma jämfört med Tim Cooks påstående att hans VR-hjälm är överlägsen alla andra.. Tim Cook är med i ett långt reportage i tidningen Vanity Fair med tjusiga bilder av honom på sitt kontor. Till skillnad från Zuckerberg så tar Tim faktiskt på sig sin hjälm, och lyckas nästan få det att inte se störtlöjligt ut. Det blir mer “är inte du lite för gammal för det där tramset” snarare än “Haha”. Tim Cooks PR känns överlag lite mossig helt enkelt. Vad som ska vara framtidens teknik presenteras paradoxalt nog i pappersmedia.    

På tal om Apple och VD's som gör UGC så gick Spotifys Daniel Ek ut med en video på LinkedIn (av alla ställen) där han ger sin syn på att EU delat ut böter till Apple för deras konkurrenshämmande aktiviteter för strömmande musik. I en enda tagning (med väldigt bra ljus) sitter Daniel Ek avslappnat och talar rätt in i kameran. Vi vet inte om det är hemma i villan på Djursholm, på kontoret eller hos en PR-byrå. Vi kan inte heller veta om det fanns manus, vem som i så fall skrev det, hur många tagningar som gjordes och så vidare. Men till skillnad från Zuckerberg så är videon i en enda tagning, och är 100% fri från Gargoyler i fåtöljer. Bra där. Det blir trevligt och personligt. 

Nu ska man inte göra en höna av en fjäder, men detta kan absolut vara början på en ny trend. Att göra som Kungen och gå ut och ställa sig framför en samling gapande journalister istället för att damma iväg ett torrt pressmeddelande är kanske inte alltid att rekommendera. Men att posta ett välrepeterat “spontant” vlogg-inlägg kommer nog bli allt vanligare. Typ Vouges 73 frågor.

Det jackar in i en annan trend där vi sägs vilja ha mer äkthet efter att ha bombarderats med AI- bilder, tokrika influencers, och kombinationer av de båda.