Google Analytics 4, förändring, och nya interface
Google Analytics 4, GA4 från och med nu, är väldigt annorlunda jämfört med tidigare version. Men varför ska man uppgradera till GA4?
Det finns få saker UX-communityt är så eniga om som att förändring av interface är bland det farligaste en produkt kan göra. Det tvingar folk att lära sig nya saker, vilket skapar oro hos användaren som helt plötsligt måste börja tänka efter för att göra saker de gjort på ren automatik tidigare, vilket då är det absolut värsta som kan hända.
Jag har personligen varit med om flera stora förändringar av tjänster, och produkter under de 20+ år jag varit aktiv på nätet. I början tillhörde jag dem som kastade mig på forumet och listade alla försämringar med det nya gränssnittet.
Men så lärde jag mig att efter en månad eller två så kunde jag inte längre minnas vad jag tyckte var så fantastiskt med det gamla, och att jag inte saknade någonting i det nya. Detta utspelade sig om och om igen, ibland med samma tjänst, tills jag helt enkelt insåg att förändring inte nödvändigtvis är farligt.
Så när jag började höra oroliga röster om att GA4 är superförvirrande och konstigt, var det en no-brainer att få igång det på 24hr.se. Och ja, det var superförvirrande och konstigt, men jag rekommenderar absolut alla att byta så fort det bara går.
Varför byta till GA4?
Det är väldigt enkelt, Google vill att du ska byta. Från och med nyss bryr de sig allt mindre om legacy analytics, och allt mer om “The New Shiny”. Integrationer med Googles andra tjänster kommer att vara tighta i GA4, och hopsatta med sugrör och silvertejp i resten.
Riv av plåstret och kom igång. Det kan kännas förvirrande till en början, men du är en smart person som klarar av att Googla dig fram till hur du bygger en funnel i GA4 och varför. Om en månad så kommer du inte längre minnas vad det var med gamla trista vanilj analytics som du tyckte var så fantastiskt.
Vi fixar det
Är det nu så att du inte känner dig helt bekväm i Google Tag Manager (som bör användas för att stoppa in GA4 på en webbplats) eller kanske inte ens har Google Tag Manager på din webbplats, så bara hör av dig till oss.