Inmut­nings­effekten, nätverks­effekt­ens motsats

Den motsägesefulla effekten av en ökande mängd marknader är sämre utbud och högre kostnader.

Kristoffer Yi FredrikssonDigital strateg14 sep, 2023

När Netflix var den enda strömmande videotjänsten så var strömmande tv fantastiskt, nu minskar värdet både för konsument och producent med varje ny tjänst. Detta är inmutningseffekten i ett nötskal.

Tidigare räckte det med en prenumeration för att få tillgång till i stort sett alla filmer och TV-serier, idag får man antingen betala väldigt mycket pengar i månaden, eller nöja sig med en bråkdel . Apple TV+, Disney+, Universal, HBO Max, CMORE, Amazon Prime, etc osv, vem orkar hålla jämna steg med Hollywoods (för det är mest amerikanskt vi tittar på) pengatörst?

Idag mutar flera företag in sina områden så att det bara går att komma åt deras innehåll om man betalar just dem för det. Universal tänker nog att det är dumt att låta en mellanhand som Netflix tjäna pengar på deras innehåll, när de kan ta hela vinsten själva. Men jag undrar om de inte tänkt helt fel.

Inmutningseffekten gör att varje ny spelare på en marknad leder till sämre utbud för konsumenten, och därmed en sämre produkt. Det finns en övre gräns för hur många olika tjänster en person är beredd att betala för, vilket gör att marknaden krymper för varje ny spelare som ger sig in i leken.

Så här: tidigare var marknaden för Netflix alla som ville ha strömmande film och serier. Idag är marknaden de som är beredda att antingen bara ha Netflix, eller de som är villiga att betala för fler än en tjänst, varav en är just Netflix.

Det i sin tur leder till stigande priser per tjänst eftersom kostnaderna är de samma, om inte lägre, för den som vill streama till 10 personer som till tio miljoner personer. Intäkterna blir så klart lägre vilket leder till att tjänsterna måste höja priserna för att gå runt. Just nu är det strålande läge, för de kan skylla på inflationen istället för sin egen inkompetens.

Resultatet blir att en normalperson har råd med färre tjänster i månaden, och det totala värdet av “the adressable market” för varje enskild tjänst minskar ytterligare.

Inmutningseffekten är intressant eftersom ökande konkurrens ger en sämre konsumentupplevelse. Inte helt vanligt. Men det är ganska enkelt att förstå om man tänker på att varje strömmande företag sätter upp en egen plattform som är helt utan konkurrens. På Apple TV+ visas bara sånt som Apple tillåter.

Hur kan företag möta detta?

Alla försöker locka med unikt innehåll, men eftersom alla gör det ger det inget övertag. (Red Queen).

De som har en god kassa kan locka med låga priser, men då ger de utrymme för sina konkurrenter att bli val nummer två eller tre.

De som har ett gott rykte, Disney, HBO, Netflix, kan höja priserna i förhoppning att bli det enda alternativet, vilket kväver konkurrens.

Slutligen går det att falla tillbaka på reklamintäkter genom att erbjuda billigare, eller helt gratis, alternativ där tittarnas information används för att sälja annonser.