SEO 2.0

Search är död, länge leve search!

Skrivet av
Kristoffer Yi FredrikssonDigital strateg28 jan, 2016

Appar håller på att gå från slutdestinationer till plug-ins för våra telefoner. Ingen vettig människa vill kopiera en URL för att gå till hemskärmen och sen öppna en app, klicka på rätt ställe i till exempel Pocket för att klistra in URLen och klicka spara.
Självklart ska det gå att spara saker till Pocket direkt från browsern.

Och så är det nu, i allt större utsträckning, för allt fler appar. Google sliter som djur för att webbsök inte ska marginaliseras som ett resultat av att allt fler interaktioner sker inom slutna appar. De har sedan 2013 möjliggjort indexering av innehållet i appar, så att det blir sökbart via Googles sökruta. Det har lett till en del överraskande saker.

Förra sommaren körde jag till mina föräldrar på Öland och när jag under ett stopp slängde ett öga på Google Now visade det sig att det låg ett informationskort där som visade bensinstationer längs med min rutt. Men det var bara OKQ8 stationer.

Och så är det nu, i allt större utsträckning, för allt fler appar. Google sliter som djur för att webbsök inte ska marginaliseras som ett resultat av att allt fler interaktioner sker inom slutna appar. De har sedan 2013 möjliggjort indexering av innehållet i appar, så att det blir sökbart via Googles sökruta. Det har lett till en del överraskande saker.

Förra sommaren körde jag till mina föräldrar på Öland och när jag under ett stopp slängde ett öga på Google Now visade det sig att det låg ett informationskort där som visade bensinstationer längs med min rutt. Men det var bara OKQ8 stationer.

Det här är en indikation av två saker:

  • Att interaktionsmodellen håller på att vändas upp och ner
  • Det är viktigare än någonsin att tagga upp information på ett sätt som gör den läsbar för system

Jag tror inte anledningen till att Google bara visade OKQ8 stationer var att jag oftast tankar på en sådan. Jag tror snarare att OKQ8 har gjort någonting rätt vad gäller upptaggning av sin data. Kan vara att de lagt ut dem som My Business entiteter på Google+, kan vara att de klickat i dem på Google Maps eller att de märkt upp dem enligt schema.org eller att de helt enkelt betalat Google för att få synas.

Oavsett vad det är så innebär det att även SEO måste anpassas till den up&nervända interaktionsmodellen. Den där systemet väljer ut den information det tror är till störst nytta för dess användare utifrån den rådande situationen.

En viktig del i att bygga nya tjänster är att fråga sig vilka delar som kan komma till användning utanför den tjänst man bygger och hur man bäst gör dem tillgängliga via API er, upptaggning etcetera.