Hur man bygger en kundklubb – Klubb Felix

Under flera år har Felix via sin kundklubb erbjudit trogna kunder att få var tionde färdigrätt gratis. På varje förpackning till deras enportionsrätter fanns en kod som kunden kunde registrera på en webbplats för att få en virtuell stämpel. Tio stämplar gav sedan en värdekupong som kunde mailas som PDF till kunden eller skickas som ett SMS. Förmodligen har din lokala pizzeria ett liknande system, fast med fysiska stämplar och kort.

Tillsammans med FELIX kom vi fram till två huvudområden att förbättra med den nya kundklubben

  1. Mer flexibelt belöningssystem - istället för att varje köpt färdiggrätt belönas med en “stämpel” så ska belöningen kunna varieras beroende på produkt, tid eller en kombination av de båda.
  2. Modernisera kuponghanteringen - varför maila kuponger som pdfer eller skicka sms när informationen kan presenteras direkt i webbappen?

"Med den nya lösningen för KLUBB FELIX har vi möjlighet att få helt nya insikter om våra konsumenter och deras köpbeteende, vilket ger oss viktig information om hur vi kan utveckla vår affär inom en-portionsrätter framöver"

- Sandra Lindh, Marknads- och Kategorichef på Orkla Foods Sverige

Belöningssystemet

Steg ett i denna förbättring är väldigt enkel, istället för att ge 1 stämpel får medlemmar 10 poäng för en produkt. Att det är just 10 poäng som de får är så klart inte hårdkodat. Varje enskild produkt kan ge ett unikt antal poäng om man så önskar. En viss specifik bowl skulle kunna ge 37 poäng, medan en paj 12, eller 3.

Steg två är lika enkel. Vid en viss poäng får en medlem en viss rabattkupong. Just nu är det en fullvärdeskupong vid varje jämnt hundratal och sedan diverse mindre rabatter vid olika tillfällen däremellan. Självklart går det att när som helst introducera nya kuponger vid olika poängnivåer.

Varför stanna där?

Eftersom vi byggde kampanjmotorn från grunden så passade vi på att bygga in så mycket handlingsutrymme som möjligt. Poängen som delas ut kan variera beroende på datum, om FELIX vill ha en påsklovskampanj så är det inga problem. Det går även att styra så att första gången någon registrerar en kod för en viss produkt så får de en extra bonus för det, och kanske bara under en viss tidsperiod.

"24HR har varit en fantastisk samarbetspartner. Det känns bra att ha en så rutinerad Digitalbyrå i närheten. Med den nya klubben får vi helt nya möjligheter att kommunicera med våra kunder. Och vi äger själva lösningen vilket ger en helt annan kontroll över vidareutvecklingen jämfört med licensierade lösningar"

- Amanda Falkner, Digital Portfolio Manager på Orkla Foods Sverige

Kuponghanteringen

Det är inget fel på vare sig sms eller pdfer, men i KLUBB FELIX fall så tillför de inget. Medlemmar kan gå in på webbplatsen och se vilka rabattkuponger de har tillgång till, och där ser de även koden de skall uppge för att få rabatt samt QR-kod att scanna. Vill de försäkra sig om att det funkar offline så kan de ta en skärmdump.

Felix samarbetar med ClearOn som är Sveriges ledande leverantör av värdekupongslösningar, och de har ett utmärkt API som vi använder oss av. ClearOn tar hand om inlösning av kuponger i butik, och ger oss all information vi behöver för att visa medlemmarnas olika värdekuponger, med koder och giltighetstider och så vidare.

För att kunna nå medlemmar på ett effektivt sätt så behövdes ett marketing automation system, och vi valde open source lösningen Mautic. På så vis slipper Felix dra på sig återkommande licenskostnader, samtidigt som de får ett otroligt flexibelt system som låter dem skapa oändligt med automatiska flöden för marknadsföring, och segment.

Tänk taktiskt, bygg strategiskt

Tack vare vår mångåriga erfarenhet av MACH-arkitektur var det inga problem att koppla samman Mautic, ClearOn, WordPress och Amazon Simple Email Service. Bäst av allt är att Felix nu äger motorn i kundklubben. Vill de bygga ut med nya belöningar eller annan funktionalitet så är det fullt möjligt. Vill Orkla, som äger Felix, skapa liknande klubbar för några av sina andra varumärken så kan mycket av koden återanvändas, samtidigt som de delar som bör varumärkesanpassas enkelt kan ändras.
Riktigt svåra saker, som att skicka ut stora mängder mail eller hantera värdekuponger, lägger vi ut på tredjepart. Istället för att återuppfinna hjulet, i det här fallet marketing automation, använder vi en licensfri lösning. På så vis får Felix best of breed, samtidigt som de minskar fasta utgifter OCH äger kärnlösningen, allt på en och samma gång. Så bra blir det när man vänder sig till en erfaren digitalbyrå. Vilket vi är.

Läs mer om projektet på MKSE