Publicera digitalt på smartast sätt

Från push till pull till … disperse?

Skrivet av
Kristoffer Yi FredrikssonDigital strateg14 okt, 2016

Från push till pull till … disperse?

I webbens begynnelse, det som idag kallas Web 1.0, gjorde företag statiska sidor med information dit folk kunde komma och läsa vad som erbjöds. Web 2.0 handlade om att informationsflödet blev dubbelriktat, alla med en internetuppkoppling kunde starta en blogg, lägga bilder på flickr, och kommentera på andras bloggar och tidningars artiklar.

Detta skiftet gjorde i sin tur att idén om webbplatsen som destination har stöpts om. Inte bara en gång utan två, tre.

Från början hade företag en .com, deras plats på nätet dit folk kom. Sedan kom Web 2.0 med social media och webbplatsen blev en blomma i den bukett av platser som skulle serva kunder. Kunden sattes i centrum. Runt om låg facebook, twitter, instagram, newsdesks, webbplatsen, SMS, appar, och så vidare.

Just det sista steget har hoppat lite hit och dit. Enligt en del modeller ska alla vägar leda tillbaks till .com adressen, den enda plats ett företag verkligen kan “äga” och det känns ju logiskt. Fast samtidigt…

Parallellt med sociala mediers segertåg så kastades alla publiceringsstrategier omkull av att vi gick från desktop till mobil i ett rasande tempo. Och som om inte det vore nog har nu video blivit billig och enkel att producera, gratis att “hosta”, och möjlig att konsumera även i språnget att det blivit en seriös utmanare för det traditionella “Bild, Rubrik, Text” formatet.

“Bild, Rubrik, Text” har i sin tur fått inte ett utan tre nya sätt att nå ut. Först kom facebook med Instant Articles, sen Apple med News och slutligen Google med Accelerated Mobile Pages. Så inte nog med att en publikation behöver en webbsida som pushar länkar till Facebook och twitter PLUS skapar videos att lägga på Facebook och YouTube. Varje artikel bör dessutom stöpas om i åtminstone Instant Articles och AMP format.

Så vad göra?

Write once, publish everywhere. Se till att de som fixar din teknik har koll på vad de gör helt enkelt. På 24HR jobbar vi sedan några år tillbaka allt mer med CaD metoden. Ett CMS är en datakälla i mängden som föder företagets on-line närvaro med innehåll. Det är med andra ord inte CMSets ansvar att sätta ihop “Bild, Rubrik, Text” på de sätt som krävs. Det gör ni med en tjänst som konsumerar innehållet i renast möjliga form från CMSet.

Så, mata in “Bild, Rubrik, Text” i valfritt CMS, vi hämtar ut datan och ser till att spotta ut korrekta

  • Tweet
  • FB poster
  • Instant Article
  • Accelerated Mobile Page
  • Apple news

Tänk omnikanal istället för multikanal. Ett centralt API för att publicera och mäta resultat. Observera att detta bör ske utanför CMSet. Att försöka baka in mer funktion än just Content Management i ett CMS kan bara sluta med tårar. Hur mycket det än skär i hjärtat på mig att se slutna system som Instat Articles knapra in på webben så går det inte att låtsas som att det regnar. Mobiltelefonägare världen över har talat, de vill ha snabba, slicka upplevelser. Helst i den miljö/app de befinner sig.

Det fanns en tid då tidningar världen över hade en möjlighet att förbättra sina webbplatser (oftast genom att drastiskt dra ner på antalet banners och bannerleverantörer) och låta sociala mediekanaler fungera som inkörsportar till moderskeppet. Men allt för få gjorde något och nu är det Facebook, Apple, och Google som sätter premisserna.

Något jag absolut vill understryka är att det vi har idag på inget sätt är stabilt. Det kommer garanterat nya tekniker, plattformar, och format vi måste ta hänsyn till. Då blir det återigen ovärderligt att ha koll på den underliggande tekniken så att varje enskild del kan bytas ut eller modifieras.