7 min läsning

Marketing Automation utan licenskostnader

Marketing Automation innebär att du kan sätta upp regler för hur olika kampanjer, oftast via email, skall rulla på helt automatiskt. Syftet är att belöna trogna kunder och på så sätt skapa kundlojalitet. Metoden har vuxit i popularitet de senaste åren och det finns en uppsjö olika tjänster att prenumerera på för den som vill jobba med detta.

Kristoffer Yi FredrikssonDigital strateg20 mar, 2024
folk står i kö

Många upplever att kostnaderna snabbt blir höga, vilket är synd eftersom det går alldeles utmärkt att skapa marketing automation med hjälp av kostnadsfri open source-mjukvara. Det enda som kostar är uppsättningen av systemet, plus en väldigt billig avgift till amazon för deras Email service SES. Den största fördelen med att använda open source för att bygga kundlojalitet är att Du äger din kunddatabas. Den ligger inte bakom en fast månadsavgift som kan ändras vilken dag som helst.

Grunderna i marketing automation bygger på fem huvudkomponenter:

Kontakter: Det kan vara antingen befintliga kunder eller leads, det vill säga personer som av olika anledningar delat med sig av sina kontaktuppgifter men ännu inte köpt något.

Formulär: Ett enkelt sätt att få nya kontakter är att ha ett formulär där folk anmäler att de vill prenumerera på ett nyhetsbrev. Det kan även vara ett formulär för en tävling, eller för att ladda hem en pdf, eller kanske rent av ett där folk ber om att bli kontaktade av en säljare.

Email: Detta är den visuella delen som dina kontakter får ta del av. Ett mail kan innehålla dynamiska delar baserat på den information du har om en kontakt (till exempel namn, poängsaldo i en kundklubb och så vidare) eller vara helt vanliga mail, typ nyhetsbrev.

Segment: Här börjar det roliga, segment är grupper av kontakter baserat på vissa kriterier. Till exempel "Befintliga kunder” eller “Laddade hem vårt white-paper” eller "Har angett telefonnummer men inte mail" och så vidare. Du bestämmer själv och skapar precis hur många, och hur avancerade segment du vill. Kanske är segmentet “Handlade för över 25 000 kronor förra året men inget i år” eller “Köper bara vinterkläder men aldrig mössor” relevant?

Kampanjer: Komplexiteten i en kampanj kan verkligen variera. Den kan vara allt från väldigt simpelt uppbyggd, som till exempel att skicka ett mail med en PDF till alla besökare som fyller i formuläret “Jag vill ha en PDF” till betydligt mer avancerade flöden.

Det går att skapa flöden i stil med:

1. Har besökaren fått mail med vårt Whitepaper men sedan inte öppnat det på två veckor --> skicka en påminnelse.

2. Om mottagaren läser Whitepaper och laddar hem vår PDF --> vänta en vecka och skicka ett mail med inbjudan till webbinariet på samma tema.

Det här kan låta pilligt, och det är det till en början. Men innan man vet ordet av så sitter man och tittar nöjt på hur ens väloljade säljpipe spinner som en katt.

Och allt detta kan bli ditt, utan fasta licenskostnader.

Det finns nämligen ett open source-system för Marketing Automation som du själv installerar på en server. Det heter Mautic och vi på 24HR har implementerat det åt Felix och oss själva.

Som med alla andra system så kan det innebära en högre initial kostnad än licenssystemen, men när det väl är konfigurerat och klart så är det bara en serverkostnad (som du själv kan påverka) och en emailkostnad (som du själv kan påverka) som återstår.

Vill du komma igång med Marketing Automation utan att dra på dig ännu en fast utgift, så har vi en lösning helt enkelt. Vill du se hur ett marketing automationflöde med Mautic kan se ut? Vi har satt upp ett som börjar med att du fyller i formuläret i slutet av denna sidan. Efter ett tag kommer du få ett email med instruktioner om hur du kan fortsätta.

Vill du testa Marketing Automation med Mautic?

Fyll i nedan för att påbörja första steget i en marketing automation kampanj vi byggt upp i Mautic.

* Obligatoriska fält