3 min läsning

Malmödoldisen 24HR

Ett lyckat projekt gav oss lite press, och en tankeställare.

Kristoffer Yi FredrikssonDigital strateg8 mar, 2024

Vi blev omnämnda som “doldis från Malmö” i nyhetsbrevet Rapidus, vilket var både hedrande och intressant.

Hedrande för att det är kul att bli omnämnd för något man gjort*, i detta fallet Klubb Felix, och intressant för att ordet doldis säger så mycket om var den digitala transformationen befinner sig.

Doldis i detta fallet är nog mest en förkortning av “ingen stor IT-konsult vi har hört talas om", vilket känns väldigt bra. Det betyder att vi fortfarande, efter två och ett halvt decennium, är utmanare. Att vi kan leverera projekt åt kunder på ett sätt som får folk att klia sig i huvudet och tänka “Vem i hela friden är det där? Hur är det möjligt?”

Vi på 24HR har legat i den digitala transformationens framkant sedan 1996, och anledningen till att vi fortfarande överraskar är att det vi säljer alltid legat liiiiite före vad folk insett att de behöver. Vi har aldrig fastnat i att hyra ut konsulter för att implementera det som var stort för ett år eller två sedan. Våra kunder är extra framåtlutade, extra kunniga, och har insett att den som bara ser sig omkring och gör vad alla andra gör inte får några fördelar. Våra kunder vill ha mer.

Här är en graf vi brukade visa på föreläsningar och i början av projekt

Vad den säger är att det går att göra allt mer avancerade lösningar, med allt mindre team. Det som för 10 år sedan tagit en dag, går idag att lägga ut som färdig prototyp på 10 minuter med hjälp av gratis-tjänster som Glitch.com och diverse kodskapande chattbottar.

Ett resultat av det är att vi, en doldis, kan leverera större och större projekt utan att dra på oss massa overhead. Ett annat är att våra kunder får allt skarpare konkurrens, eftersom även mindre företag kan skapa avancerade lösningar för självbetjäning, marketing automation, och så vidare. Det i sin tur innebär att det blir ännu viktigare att äga kundkontakten fullt ut. Att inte hyra in system för detta utan bygga sina egna system i de fall de är affärskritiska.

Bilden i toppen är på ett konstverk av doldisgruppen Anonymouse som manipulerats med hjälp av Keynote

*Andra pressklipp

Smartare trygghetslarm ska öka äldres frihet – Sydsvenskan

24HR når nya rekord med Orklas hela varumärkesportfölj, släpper kundklubb

Miljardbolag tar in byrån 24HR för att äntligen digitalisera folkbok i Kubernetes med PWA

Skördedags för digitalbyrån – nu ska bondepraktikan bli digital